NRK Meny
Normal

Nå kommer trolig hjullåsen over hele landet

Hjullås kan bli tatt i bruk over hele landet til vinteren. Låsen skal hindre at dårlig skodde vogntog stikker av og skaper nytt kaos i trafikken.

vogntog Osestadbakken

Mange vogntog fikk problemer i Osestad mellom Lyngdal og Lindesnes i vinter.

Foto: Geir Ingar Egeland / NRK

Forrige vinter ble hjullåsen prøvd ut på Sørlandet for første gang.

Statens vegvesen opplevde flere ganger at vogntog som var ilagt kjøreforbud stakk av.

Nå tror Frps Åse Michaelsen, som sitter i transportkomiteen på Stortinget, at ordningen blir innført over hele landet.

Unngå full stopp på E39

– Hjullås-prosjektet har fungert veldig bra, sier Michaelsen til NRK.

Statens vegvesen på Sørlandet har hatt god erfaring med å stanse vogntog som ikke er skodd for norske vinterveier.

– Alt tyder på at det er tverrpolitisk enighet i transportkomiteen, og det er viktig at vi får innført hjullås i hele landet før snøen kommer, understreker Michaelsen.

Vogntog står fast i Nulandsbakken, E39

I Nulandsbakken på E39 stod trailerne og spant på glatta i vinter.

Foto: Erik Thime/Agder

Sjåførene stakk av

I vinter var det en utfordring at trailere som ble stoppa på fergekaia i Kristiansand, stakk av og ble funnet stående fast i Trybakken på E39 kort tid senere.

– Problemet var at mange av dem som ble stoppa og ikke hadde ting på stell, fikk beskjed om å stå i vegkanten og vente til været og føret ble bedre. Men de bare stakk, sier Michaelsen.

Da er hjullås det eneste som fungerer, mener stortingspolitikeren.

– Det å kunne stoppe trailere som ikke er skodd for å være på norske veier på vinterstid er noe av det viktigste vi kan gjøre for å stoppe ulykker og andre problemer som vi ser på veien om vinteren, sier Michaelsen.

Glatta ble ei mare

Michaelsen peker på at også Vatnebakken i Mandal er en utfordring. Hun understreker at vegvesenet er gjort oppmerksom på at de skal ha større fokus på dårlig skodde vogntog i vinter.

– Dersom vi ikke klarer å luke ut de første to- tre trailerne som blir stående på glatta da baller det fort på seg også står alt, poengterer politikeren.

Midler til utbedring av veien har også blitt diskutert, men Michaelsen tror ikke det er løsningen.

– Vi kan kanskje gjøre noe med å få veibredden litt bredere, men her må vi heller være i forkant og salte og strø litt for mye. Det er det viktigste for å unngå den situasjonen vi hadde i fjor, sier hun.

.

Trailere på E39

Flere utenlandske trailere ble stående fast på glatta på E39.

Foto: Odd Rømteland / NRK