Historisk lokomotiv får nytt liv

– Som blikkfang har det en fantastisk markedsføringseffekt, sier togentusiast Hans Petter Furuborg om lokomotivet fra 1915 som nå skal pusses opp.

Gammelt lokomotiv skal pusses opp og plasseres på Setesdalsbanen

– Selv om det ser fælt ut, så er ikke jobben med å pusse opp så vanvittig stor, forsikrer togentusiast Hans Petter Furuborg.

En rusten jernhest skal få nytt liv. Lok.Nr. 81 ble bygd i 1915 og hadde sine siste offisielle turer i 1949.

Nå har Jernbanemuseet bestemt at damplokomotivet skal pusses opp. Det skal gjøres i samarbeid med Vest-Agder-museet.

– Dette er stort. Toget var sist på utstilling her fra 1978 til 1991, og da var jeg ikke store karen. Det er gøy å kunne gå ombord igjen, sier togentusiast og tidligere driftsbestyrer ved Setesdalsbanen, Hans Petter Furuborg.

– Toget er helt unikt

Han snakker varmt om det tradisjonsrike lokomotivet som har sett bedre dager.

– Selv om det ser fælt ut, så er ikke jobben med å pusse opp så vanvittig stor, forsikrer han.

Toget har en sporvidde som var dominerende på markedet frem til Bergensbanens åpning i 1902.

– Det er det mest moderne smalsporede lokomotivet som eksisterer i dag. Maskinen har stått utendørs, men stålet er like blankt og fint. Det er helt unikt, og sier noe om kvaliteten på den tida, sier Furuborg.

Håper å være i mål til sommeren

Hele maskinen skal males i tidsriktig farge før det etter planen skal stilles ut til sommeren.

Tom Johansen, avdelingsleder ved Setesdalsbanen.

Tom Johansen, avdelingsleder ved Setesdalsbanen.

Foto: Leif Dalen / NRK

– Vi har en jobb å gjøre, men vi håper vi klarer å være i mål til sommeren. Det hadde vært fint å kunne stille det ut på stasjonen. Som blikkfang har det en fantastisk markedsføringseffekt, understreker Furuborg.

Tom Johansen, avdelingsleder ved Setesdalsbanen, sier restaureringen har historisk betydning.

– Det er viktig å ta vare på lokomotivet, for de maskinene som står igjen er svært verdifulle. Vår formålsparagraf er å ta vare på slikt historisk materiell, påpeker Johansen.

Se dokumentar om livet på Setesdalsbanen:

Andreas (9) og Vidar (45) har en ting felles: De elsker synet av gamle lokomotiver som oser røyk og damp, og kronglete jernbanelinjer som hver sommer får akutte anfall av solslyng. Sammen med en stor gruppe tog-entusiaster holder de fortsatt liv i togtrafikken på Setesdalsbanen, mer enn et halvt århundre etter at jernbanen egentlig ble nedlagt.