Stiftelsen får hvert år et driftstilskudd fra Kristiansand kommune og Vest-Agder fylkeskommune på totalt 2 millioner kroner.
– Dette holder stiftelsen i gang og levende, men det er jo et ganske omfattende vedlikehold som må gjøres på skipet jevnt hele tiden. Dette er kostbart.
Det sier daglig leder Svein Torkelsen som beskriver den økonomiske situasjonen som meget trang.
- LES OGSÅ:
Skylder penger og får ikke lån
Stiftelsen skylder Vest-Agder fylkeskommune 4 millioner kroner som skulle ha vært tilbakebetalt i fjor.
– Vi har søkt om å få en utsettelse på tilbakebetalingen og det har vært litt frem og tilbake i saken. Vi får nå 1 million kroner fra UNI-stiftelsen og deretter vil vi ha en gjeldspost til fylket på 3 millioner kroner, sier Torkelsen.
Hestmandens driftskostnader for 2015 er nå redusert til et minimum på grunn av økonomien.
Stiftelsen har også i lengre tid forsøkt å inngå en kredittavtale med flere banker for å betjene lånet til fylkeskommunen, men alle banker har avslått å låne ut penger til stiftelsen.
– Vi hadde jo håpet at vi skulle få et lån fra en av de lokale bankene, men de svarer at vi ikke har noen garantist for lånet. Og båten i seg selv er jo ingen garanti. Derfor er de ikke villige til å gi oss lån. De anser også stiftelsen som en offentlig stiftelse og at det er det offentliges ansvar å ta seg av Hestmanden. Men vi er jo en helt alminnelig stiftelse, sier Torkelsen.
- LES OGSÅ:
- LES OGSÅ:
Ikke penger fra næringslivet
Heller ikke næringslivet er villige til å bidra med penger.
Stiftelsen har sendt ut 60 "tiggerbrev" uten at dette har gitt klingende mynt i kassa.
De fleste brevene er ikke engang besvart, ifølge Torkelsen.
– Det er jo litt skuffende at ikke næringslivet på Sørlandet vil bidra. De aller fleste søknadene om penger har gått til bedrifter med maritim tilknytning og noe av poenget med Hestmanden er jo å vise norsk maritim kultur og bygge båten opp som et museumsskip, sier han.
Torkelsen sier stiftelsen arbeider for at Vest-Agder-museet skal overta driftsansvaret for Hestmanden og museumsdriften av skipet.