– Det er veldig vanlig at mange biler ødelegges før de kommer til oss. Autovernet på vei opp til oss må nok skiftes ut snart, sier Terje Abrahamsen i Mørlandsmoen bilopphogging.
Når bilene likevel skal ut på sin siste reis så er det ikke så farlig med bulker her og der. Derfor velger flere å krasje litt inn i autovernet på vei opp til hoggeren, eller kjøre rally på det lokale jordet, eller til og med å kjøre over bilen med gravemaskin eller veivalser.
– Mens andre er veldig forsiktige og så glad i bilen at de legger blomster på bilen når de leverer dem, sier Abrahamsen og ler.
LES OGSÅ: Vil ha vrakpant på potensielle miljøbomber
Video sendt til politiet
Noen ungdommer fra Flekkerøya i Kristiansand gjorde også noe spesielt ut av to biler som skulle vrakes for en tid tilbake.
Det er 16. mai 2012. En gjeng ungdommer velger å leke seg med noen biler som uansett skal vrakes. De setter opp den ene som hinder og hopper over denne med den andre. Videoen har spredd seg fra mobil til mobil, men ble i går snappet opp av rektoren på Lindebøskauen skole som synes dette var såpass alvorlig at han sendte videoen til politiet.
Leder av trafikkavsnittet i politiet i Kristiansand, sier til Fædrelandsvennen at han reagerte med vantro:
– Jeg ble litt satt ut. Det er jo et slags stunt med to bilvrak som herjes med. Dette er helt uakseptabelt, sier Aas til avisen.
Vil helst ha bilene hele
Terje Abrahamsen hos Mørlandsmoen Bilopphogging i Arendal bekrefter at folk kan gjøre mye rart med bilene sine før de ender opp hos han.
– Det er en del råkjøring ja. Noen har til og med kjørt over bilen sin med store gravemaskiner og hjullaster, sier han.
Abrahamsen forteller at de mest ødelagte bilene er det folk i alderen 18 – 25 som eier, men at også eldre folk over 50 kan komme med ihjelkjørte biler.
– Man skulle jo tro de hadde vokst fra det, ler Abrahamsen.
– Vi får inn biler med knust glass, store riper og bulker, fortsetter han.
Bilopphoggeren sier det var mye verre før. Nå henter de selv en god del av bilene og da er det ikke så mange som tør å ødelegge dem. Er de for ødelagte får heller ikke eier noe vrakpant.
– Det er ikke så lett å selge ødelagte biler, men det er ikke noe vi kan gjøre med det. Det er jo eiers bil helt til den er levert her hos oss, sier Abrahamsen.
– Men kommer bilen hit og er helt ugjenkjennelig, så kan de bare glemme vrakpanten, legger han til.
LES OGSÅ:
– Mye verre før
Lensmann i Vennesla er ikke ukjent med at folk kan råkjøre med sine gamle biler, men sier dette nå mest foregår på private eiendommer.
– Det var mye verre før, for en 10 – 15 år tilbake. Da skjedde det gjerne natt til 17. mai. Nærmere sentrum og med alkohol i bildet. Dette har vi fått slutt på, sier John Thomas Homme.
Videre sier lensmannen at dette nok ikke er et stort problem.
– Vi er jo nå med nullvisjonsprosjektet (visjon om færrest mulig drepte i trafikken red.anm.), men dette kan vi ikke bruke ressurser på, sier Homme.
I strid med veitrafikkloven
UP-sjef i Agder politidistrikt, Øysten Krogstad, minner om at veitrafikkloven også gjelder på private områder.
– Dette handler om sikkerhet og lovlighet. Man er pliktet til å kjøre aktsomt også på private jorder eller andre steder.
Krogstad kjenner ikke til at dette er normalt, men sier at veitrafikkloven gjelder alle steder.
– Det går igjen på trafikksikkerhet, skal man leke seg med bil så må man gjøre det på lukkede baner, sier Krogstad.
Eldre pynter bilen og gråter etterpå
Hos Bjarne Johansen bil-demontering er de også kjent med at folk ødelegger bilen før den skal vrakes.
– Noen kapper av taket og vi har tilfeller hvor folk har kjørt over bilen med gravemaskin, sier Tor Arne Urdal.
Som hos andre bilopphoggere er det som regel unge som leverer herpa biler til vraking. De eldre litt annerledes, forteller Urdal.
– De pynter og polerer bilen, og noen feller noen tårer når den avleveres, sier Urdal.
Noen velger også å ta en Dynamitt-Harry, istedenfor bilopphogging.