Vil ha parkerte fly til Lista: – Vi har god plass

Koronakrisa har tvunget flyselskaper til å sette flyene på bakken. Nå trengs det parkeringsplasser.

Arne Mikalsen i flytårnet på Farsund Lufthavn Lista.

Arne Mikalsen i flytårnet på Farsund Lufthavn Lista. Han er klar til å ta i mot inntil 150 fly.

Foto: Lars Eie / NRK

– Vi har fått flere henvendelser fra flyselskaper fra Norge og fra utlandet, sier Arne Mikalsen.

Han er styreleder i Farsund Aircraft Storage. De har et mål om å kunne parkere over 100 fly.

Den tidligere militærflyplassen på Lista i Agder er nå i privat eie.

– De trenger et sted å sette flyene sine over lang tid. Vi har god plass, sier Mikalsen.

Selskapet søker nå Luftfartstilsynet om å få lov til å ta ned større fly på flyplassen.

Bane Y på flyplassen på Lista i Farsund er en av Norges lengste. Nesten tre kilometer lang, og banen er laget av betong. Dermed synker ikke flyene like lett som på asfalt i sommervarmen.

Rullebanen på Farsund Lufthavn Lista i sør-Norge er en av Norges lengste. Nå kan lufthavnen bli brukt til lagring av fly.

Foto: Lars Eie / NRK

Over 100 fly satt på bakken

Mange fly står allerede parkert på Sola i Rogaland, Gardermoen og på Værnes i Trøndelag. Passasjertrafikken har stupt under koronakrisen.

Norwegian oppyser at de har nå 100 fly parkert på bakken. SAS har 15 fly på bakken. Kostnaden på langtidsparkering hos Avinor varierer.

– Det er inngått særskilte avtaler som regulerer disse forholdene, opplyser kommunikasjonsdirektør Gurli Høeg Ulverud.

Farsund Aircraft Storage mener de kan ta imot fly i løpet av kort tid etter en godkjenning.

Nå jobber selskapet med å møte kravene fra Luftfartstilsynet. Det er uvisst når søknaden blir avgjort. Rullebanen er en av Norges lengste.

Parkerte Norwegian-fly på Stavanger lufthamn Sola

Mange Norwegian-fly står allerede parkert på flyplassen på Sola.

Foto: Mathias Oppedal / NRK

Kan bli stående lenge

Flyanalytiker Hans Jørgen Elnæs tror det kan ta opptil tre til fire år før rutetrafikken er tilbake til det normale.

– En god del av flåten må stå på bakken i lang tid. Det er for tidlig å gi et godt svar på når vi er tilbake til normalen, sier Elnæs.

– Rundt om i verden står det tusenvis av fly på bakken. Her hjemme er mange parkert på Avinors flyplasser. Spørsmålet nå er hvor lenge Avinor kan ha fly stående på flyplasser før de må finne permanente plasseringer, sier Elnæs.

Han legger til at moderne flymaskiner ikke er laget for å stå stille. Det kreves blant annet vedlikehold og tilsyn på flyene.

Flyanalytiker Hans Jørgen Elnæs

Flyanalytiker Hans Jørgen Elnæs tror det kan gå flere år før rutetrafikken blir normal igjen.

Foto: NRK

Har inngått samarbeidsavtale

Farsund Lufthavn Lista har allerede partnere som kan ta seg av vedlikehold og tilsyn av flyene.

– Vi er egentlig godt i gang og har konkrete avtaler med partnere som skal utføre oppgaver for oss, sier Mikalsen.

Og legger til:

– Vi har egentlig plass til hele Norwegians flåte her, sier han og smiler.

Siste nytt fra NRK Sørlandet