Tidligere har det vært felles gang- og sykkelvei på strekningen fra avkjørselen til Grimsvollen til Gartnerløkka. Nå får syklistene en tre meter bred sykkelvei, i tillegg får gående eget to meter bredt fortau.
– Dette er sykkelekspress standard; dobbel sykkelvei med gul stripe i midten. Strekningen er blant dem hvor det ferdes flest gående og syklende i Kristiansand, så dette er vel verd fornyelsen, sier Bjørne Jortveit i Kristiansand kommune.
- LES:
- LES:
Fjerner flaskehals
Nytt kollektivfelt fra bryggeriet til rundkjøringa på Gartnerløkka åpner også. Kommunen mener bussreisende kommer til å merke dette godt.
Bjørne Jortveit i Areal- og transportsamarbeidet i Kristiansands-regionen.
Foto: Svein Sundsdal– Her har bussene blitt stående mange minutter i kø i rushtiden, så det er en flaskehals som blir borte for bussene, sier Jortveit.
Fire nye busstopp er også bygget.
Anlegget består av:
- 4000 meter granittstein
- 2000 kvadratmeter smågatestein
- 20.000 kvadratmeter asfalt
- 47 lyktestolper
- 2000 lengdemeter kabelgrøft
- 950 lengdemeter overvannsledning
- 52 kummer og sluk
- 8000 stauder
- 25 trær
- 2000 kvadratmeter gress
Finansiert med belønningsmidler
Totalt har anlegget kostet 43 millioner kroner og er finansiert med statlige belønningsmidler. Midler kommunen har fått for å innføre trafikkbegrensende tiltak, som rushtidsavgift. Kun et tilleggs prosjekt med restaurering av Grim bro er finansiert utenom, med riksveimidler.
– Broen er gammel og historisk. Alternativet var å rive og bygge ny, men den gamle broa er beholdt og rehabilitert, sier Jortveit.