– Jeg mener at E39 er en av de gjenstående dødsveiene. Vi har tatt mange veier som er betydelig verre enn E39, der ulykkene har gått ned, sier Pollestad på en pressekonferanse i ettermiddag.
På pressekonferansen på Vigeland kom det frem at regjeringen vil ha fire felts vei fra Kristiansand til Vigeland.
To og tre felt fra Vigeland
Fra Vigeland og vestover mot Ålgård blir det to og tre felt. Fra Ålgård til Stavanger er planen å bygge fire felts vei.
– Hovedargumentet vårt her i forhold til valg av standard er at det ikke er trafikkgrunnlag, og vil ikke bli det på mange år, til full fire felts vei. Det ville ha vært krevende for enhver regjering å finne 30 milliarder kroner til et slik veiprosjekt, sier Pollestad.
– Vi har tatt stilling til hvilken standard vi skal bygge ut ifra. Det skal være midtrekkverk på hele strekningen fra Kristiansand til Stavanger, sier Pollestad til NRK.
– Så kommer vi tilbake til hvordan dette skal finansieres i Nasjonal Transportplan. Men det er denne standarden vi vil bygge ut etter. Det er det regjeringen ønsker, sier han.
Statssekretæren er klar på at bilistene må ta en del av regningen.
– Bompenger
– Vi sier ingenting om når veien kan være klar. Dette er en investering på 18 milliarder kroner, som må tas over flere år, og det må bompenger til for å finansiere dette, sier han.
Tidligere denne måneden lovte regjeringen ferjefri E39 innen 2029.
– Det er viktig budskap at strekningen Kristiansand–Stavanger også er den del av ferjefri og opprustet E39, sier Pollestad.
Delvis fornøyd
Næringslivet på Sørlandet er bare delvis fornøyd med at det blir firefelts vei mellom Kristiansand og Vigeland i Lindesnes.
Utbyggingen burde fortsette vestover.
Det mener NHO-leder på Agder Siri Mathisen.
– Det hjelper selvfølgelig veldig godt, men jeg skulle ha ønsket at vi i alle fall hadde sett firefelt helt til Lyngdal, sier hun.
Hun er glad for at veien legges opp til å bli møtefri for å unngå ulykker.
– Veien skal være møtefri og det er positivt. Dette er en av Norges farligste veier og slik sett vil man unngå de dramatiske ulykkene, sier Mathisen, til NRK.