– Dette er fredagsantrekket. Det er svigermor som har laget det, sier Helgi Jacobsen.
Han er kledd i en grønn og hvit strikkegenser. Nabo og kompis Erlend Johansen har på seg en rød poncho.
Lite visste svigermor at ullplaggene hun strikket skulle bli verdenskjente.
– Ponchoen spesielt, sier Helgi Jacobsen.
Humorduoen er straks i gang med å spille inn sin faste fredagsvideo til følgerne på sosiale medier, når NRK treffer dem.
- Og slik gikk det da NRKs reporter ble utfordret til å stille opp i videoen:
I nabolaget i Kristiansand skinner sola. Gradestokken viser godt over 20 grader, men ulla skal på.
Man endrer ikke en suksessoppskrift.
Visste ikke hva TikTok var
For det er mange som har sansen for den norske humorduoen med luer og ullklær på.
Historien begynner i 2019. Begge er småbarnsfedre, og bor i samme nabolag.
Erlend overtaler Helgi til å lage noen videoer som de legger ut på TikTok.
– Jeg visste egentlig ikke hva TikTok var, sier Helgi til NRK.
Fem år senere har de 1,4 millioner følgere på sosiale medier. På Instagram har de flere følgere enn Sophie Elise.
Tuller med svenskene
I videoene tøyser de med stereotypiske karakterer fra en rekke land.
Særlig finner og svensker får gjennomgå i det som blir beskrevet som «friendly banter».
– Det er uskyldig og gøy, sier kompisene.
– Har dere eksempel på en gang dere tråkket over grensa?
– Ja, vi hadde jo en slags vits om det amerikanske helsesystemet som ble vinkla litt feil. Og da forsvant 4000–5000 følgere etterpå, forteller Erlend Jacobsen.
– Det er lettere med Norden, de tåler det meste, sier han videre.
Duoen tøyser også med at man i de nordiske landene viser lite følelser.
– Andre kulturer som kanskje er mer utadvendte og viser mer følelser. Så det at vi ikke gjør det tror jeg folk synes er litt gøy, forteller Erlend.
Gjenkjent av turister
Duoen tror at de har truffet en nerve. Særlig i utlandet. Kun 3 prosent av følgerne deres er norske.
Nylig var duoen en tur i Finland. Der ble de gjenkjent på gata flere ganger.
Det skjer ikke like ofte i Norge.
– Men da er det utenlandske turister som kjenner oss igjen, sier Erlend Johansen.
Slik er det også hjemme i Kristiansand. Der er det cruiseturistene som vet hvem de er.
– Det er utlendinger som har flyttet til Norge som kjenner oss igjen, sier Helgi.
De to vennene sier de vil fortsette å lage innhold så lenge de har det gøy:
– Det er en god hobby!
- NRK traff dem første gang i februar i 2023. Da hadde duoen 600.000 følgere. Siden den gang har følgerskaren mer enn doblet seg. Se innslaget fra 2023 her: