– Det er som å kjøre en bil i 80 kilometer i timen og plutselig få vite at om noen sekunder vil rattet bli fjernet, sier Helge Andersen fra Arendal.
Han snakker om hendelsen sist lørdag, da helikopteret han var pilot i, styrtet i Kragerø i Telemark.
Mens han og en kamerat satt i helikopteret av typen Robinson R44 flere hundre meter over Fossingfjorden, ble det dramatisk.
– Rotoren gikk saktere og saktere. Det var som om både den og motoren holdt på å dø ut.
Helge Andersen forteller at han hadde god nytte av samtaler han tidligere hadde hatt med kamerater. Han mener det hjalp ham til å ta et valg i den dramatiske situasjonen.
Foto: Ragnar Gulseth Berge / NRKMåtte tenke fort
Andersen som tidligere hadde snakket med kamerater om hva man kan gjøre i en nødssituasjon, skjønte at han måtte tenke fort.
– Det handlet om å gjøre det beste ut av situasjonen slik at vi skulle ha en sjanse til å overleve. I en slik situasjon, har du bare noen sekunder på deg.
Valget stod mellom å havne i fjorden eller å prøve å nå land. Han så fjell og det han tror var en ridebane, men valgte å sikte seg inn mot noen høye tretopper.
Kort tid etter styrtet helikopteret.
Etter at helikopteret ble lokalisert, ble luftambulanse og redningshelikopter sendt til området.
Andersen og kameraten ble fløyet til Ullevål sykehus. Mens Andersen slapp unna med et dypt kutt i panna og et lite brudd i beinet, ble kameraten hardt skadet.
- LES:
Helge Andersen fikk et dypt kutt i panna og et mindre brudd i leggen.
Foto: Ragnar Gulseth Berge / NRK– Jeg trengte å rydde litt i hodet
Onsdag fikk Andersen komme inn hos Statens havarikommisjon på Lillestrøm for å se det ødelagte helikopteret.
– Etter hendelsen der jeg nesten tok livet av meg selv og kameraten min, trengte jeg å rydde litt i hodet, sier han.
Han sier det var veldig spesielt, men at det samtidig var en god opplevelse.
– Jeg fikk bevis for at løsningen jeg valgte, virket denne gangen.
Vraket er nå plassert i en hangar hos Statens havarikommisjon på Lillestrøm. Undersøkelsene har ikke startet ennå.
Foto: Atle Storemyr / DFF Media ASFlere ulykker med samme helikoptertype
Havarikommisjonen har ikke undersøkt vraket ennå. Det er fordi representanter fra USA, der helikopteret er produsert, skal få mulighet til å være med.
– Dersom vi gjør tekniske funn vi ser kan ha bidratt til ulykken, eller finner noe andre kan lære noe av, vil det umiddelbart bli delt med norske og internasjonale tilsyn, sier leder av luftfartsavdelingen i Statens havarikommisjon Kåre Halvorsen.
Siden 2001 har det vært 18 ulykker med denne helikoptertypen. I februar omkom to personer da et helikopter styrtet på Røldalsfjellet i Hordaland.
Halvorsen sier at det er altfor tidlig å si om det er noen sammenheng mellom ulykkene.
Pilot Andersen håper de klarer å finne ut hvorfor rotoren stoppet. Han har tenkt å fly igjen.
Leder av luftfartsavdelingen i Statens havarikommisjon Kåre Halvorsen, sier at undersøkelsene av helikoptervraket ennå ikke har startet.
Foto: Ragnar Gulseth Berge / NRK