– E39 mellom Kristiansand og Stavanger er en vei som trenger en betydelig opprustning. Nå må vi bygge en vei som er for fremtiden. Jeg tror en smal firefelts vei på hele distansen er å bygge for fremtiden, sier Hareide til NRK.no.
Like brede kjørefelt
Det er altså snakk om en smal versjon av firefelts vei. Kjørefeltene vil være like brede, mens området mellom kjøreretningene og veiskuldrene blir smalere.
- SE OGSÅ: Kleppa vil vurdere fire felt
– Du vil kunne kjøre i 100 kilometer i timen også på en smal firefelts vei. Hvis du sammenligner med en vanlig firefelts vei så har den litt større bredde og litt større avstand mellom veibanene. Du får ikke den breddefølelsen (på en smal firefelts vei, journ. anm.) som du har på de største motorveiene, sier Hareide.
– Å bygge en smal firefelts vei gir muligheter for at vi bygger en vei for fremtiden, på et område som er i vekst og der det vil være stor trafikk de kommende 10-årene, fortsetter han.
- SE OGSÅ: Vegvesenet fraråder firefelts
- SE OGSÅ: Ordførerne kan gå for trefeltsvei
– Har underdimensjonert
Han mener planene om to- og trefeltsvei ikke tar høyde for trafikkveksten de kommende årene.
– Vegdirektoratet har de siste månedene innrømmet at når vi ser veidimensjonene de siste 10-20 årene, så har vi underdimensjonert trafikkveksten som realitetene har vist, sier lederen av Stortingets transport- og kommunikasjonskomité, som fredag var i Kristiansand sammen med resten av KrF-ledelsen.
– Vil presse seg frem
Mye av kritikken mot firefelts vei har gått på kostnadene.
– Jeg tror en ny E39 vil være er så viktig at det er noe som presser seg frem. Det vil være behov for det. Jeg tror at når vi først bygger, så er ikke kostnadene ved å bygge nytt i forhold til å bygge 3 eller 4 felt så stor, mener Hareide.
- SE OGSÅ: Vegaksjon i Mandal
- SE OGSÅ: Nok en ulykke: – Vi har ikke tid til å vente
– Gode erfaringer
Lederen i Transportkomitéen tror det skal være mulig å få gjennomslag for forslaget.
– Det har blitt bygd flere av denne type veier i Norge de siste årene, med veldig gode erfaringer. Så dette mener jeg er et særdeles godt råd, sier Hareide.
Men når kommer veien?
– Det kan jeg ikke gi et eksakt svar på. Dette vil bli etappevis utbygging, sier Hareide.
Hva mener du om forslaget? Si din mening!