Hopp til innhold

Hareide foreslår smal firefelts E39

Leder for KrF og Transportkomitéen på Stortinget, Knut Arild Hareide, vil ha firefelts vei på hele E39 fra Kristiansand til Stavanger. I en smalere totalutgave, men med like brede kjørefelt.

E39, motorveien

Debatten om utformingen av ny E39 fortsetter. Her E39 ved Sandnes. (Arkivfoto)

Foto: Ole Andreas Bø / NRK

– E39 mellom Kristiansand og Stavanger er en vei som trenger en betydelig opprustning. Nå må vi bygge en vei som er for fremtiden. Jeg tror en smal firefelts vei på hele distansen er å bygge for fremtiden, sier Hareide til NRK.no.

Like brede kjørefelt

Knut Arild Hareide

Knut Arild Hareide og KrF-ledelsen er på besøk på Sørlandet. Fredag var de i Kristiansand.

Foto: Svein Sundsdal / NRK
Vegaksjon Mandal

Flere steder langs strekningen har det blitt demonstrert mot utrygg E39. Her i Mandal tidligere i år. (Arkivfoto)

Foto: Svein Sundsdal / NRK

Det er altså snakk om en smal versjon av firefelts vei. Kjørefeltene vil være like brede, mens området mellom kjøreretningene og veiskuldrene blir smalere.

– Du vil kunne kjøre i 100 kilometer i timen også på en smal firefelts vei. Hvis du sammenligner med en vanlig firefelts vei så har den litt større bredde og litt større avstand mellom veibanene. Du får ikke den breddefølelsen (på en smal firefelts vei, journ. anm.) som du har på de største motorveiene, sier Hareide.

– Å bygge en smal firefelts vei gir muligheter for at vi bygger en vei for fremtiden, på et område som er i vekst og der det vil være stor trafikk de kommende 10-årene, fortsetter han.

– Har underdimensjonert

Han mener planene om to- og trefeltsvei ikke tar høyde for trafikkveksten de kommende årene.

– Vegdirektoratet har de siste månedene innrømmet at når vi ser veidimensjonene de siste 10-20 årene, så har vi underdimensjonert trafikkveksten som realitetene har vist, sier lederen av Stortingets transport- og kommunikasjonskomité, som fredag var i Kristiansand sammen med resten av KrF-ledelsen.

Vegaksjon Mandal

Vegaksjonen i Mandal i januar samlet mange vei-frustrerte mennesker. (Arkivfoto)

Foto: Svein Sundsdal / NRK

– Vil presse seg frem

Mye av kritikken mot firefelts vei har gått på kostnadene.

– Jeg tror en ny E39 vil være er så viktig at det er noe som presser seg frem. Det vil være behov for det. Jeg tror at når vi først bygger, så er ikke kostnadene ved å bygge nytt i forhold til å bygge 3 eller 4 felt så stor, mener Hareide.

– Gode erfaringer

Lederen i Transportkomitéen tror det skal være mulig å få gjennomslag for forslaget.

– Det har blitt bygd flere av denne type veier i Norge de siste årene, med veldig gode erfaringer. Så dette mener jeg er et særdeles godt råd, sier Hareide.

Men når kommer veien?

– Det kan jeg ikke gi et eksakt svar på. Dette vil bli etappevis utbygging, sier Hareide.

Hva mener du om forslaget? Si din mening!

Siste nytt fra NRK Sørlandet

null
Spiller nå
Sjimpanser på påskeeggjakt 00:55
Neste

Økonomistatus

Strømpris i dag

Inkludert avgifter

Billigst kl. 02 0,87 kr
Dyrest kl. 20 1,48 kr

Strømkostnader nå

  • Steke pizza 0,6 kr 25 min.
  • Dusje 5,8 kr 10 min. / 100 liter vann
  • Vaske klær 0,7 kr En vask
  • Varmeovn 1,4 kr 1000w, en time

Styringsrenta i prosent

Høyere styringsrente betyr økte utgifter dersom en har boliglån

Økte matpriser

Hvor mye matprisene har økt det siste året, sammenlighet med lønnsutvikling

  • Matvarer Feb 2023 – feb 2024
    + 6,3 %
  • Lønnsutvikling Anslag for 2024
    + 5,5 %