– Det kommer til å gå ut kontrakter allerede nå i høst der man skal koble seg opp mot entreprenører som skal lage reguleringsplaner, og så kan vi starte, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen.
Samferdselsministeren sier at utbyggingen vil skje allerede fra høsten av.
Les også:
– Flere vil glede seg
– Nå kan vi få knyttet Sørlandet opp til resten av regionen. Når dette er ferdig i løpet av en 10-års periode har vi fire felts motorvei fra Kristiansand til Stavanger, sier Solvik-Olsen.
Han tror flere vil glede seg over den nye utbyggingen som kommer.
– Dette tror jeg alle på Sør-Vestlandet har ønsket seg i mange tiår. Jeg har i hvert fall drømt om det så lenge jeg har vært bevisst på hvor bilsyk jeg ble etter turene til Kristiansand, ler Solvik-Olsen.
Han påpeker at det skal lages nye veistrekninger mange steder i landet de neste årene som vil være en viktig investering for landet, mener Solvik-Olsen.
Finansiering
Nye Veier sier de kan bygge strekningen på 12, og ikke 20 år. Kan dere bevilge penger til dette?
– Regjeringen har en avtale om finansiering av Nye Veier så det er en del av forutsetningene de planlegger prosjektene på, svarer han.
Det har vært debatt rundt hvor mye man må betale i bompenger på den nye strekningen. Solvik Olsen ønsker lavest mulig pris.
– Vi må finne gode kompromisser, men vi ser Nye Veier er opptatte av å få bompengebelastningen ned slik at folk tar seg råd til å bruke strekningen, sier samferdselsministeren.
– Vi har en prosess gående med 40 ulike bomprosjekter i Norge for å redusere takstene, og vi har i samarbeid med KrF og Venstre fått økt bevilgningene for å redusere takstene, fortsetter, Solvik-Olsen
Han håper at også at dette blir resultatet på denne strekningen.