NRK Meny
Normal

Halvert aksjekurs

Aker Yards i krise etter SuperSpeed-problemene.

SuperSpeed
Foto: Grafikk: Color Line

Aker Yards (AKY) problemer med å få Color Lines nye danskeferge SuperSpeed1 i leverbar stand er en viktig del av årsaken til at aksjekursen har mer enn halvert seg siden sist sommer, skriver E24.no

Forsinkelser og press på Aker Yards fergeverft og dets underleverandører har blitt en katastrofe for verftsselskapet, ifølge nettstedet.

Flere utsettelser

Selskapet har kommet med flere varsler om dårligere resultater og aksjekursen har falt med rundt 60 prosent siden toppkursene i fjor vinter.

På kaia ved verftet i Rauma i Finland ligger fergen som har voldt så mye merarbeid for Aker Yards.

LES: SUPERSPEED UTSATT IGJEN

LES: STRØK PÅ SIKKERHETSTESTEN

LES: JOMFRUTUREN UTSATT

SuperSpeed 1 skulle vært levert til Color Line 14. desember i fjor. Men fortsatt ligger der på grunn av at verftet og underleverandøren ABB ikke har klart å løse en feil ved styringsenheten for baugpropellene. Gang på gang har leveringen blitt utsatt i siste lite.

D-dag på tirsdag

Tirsdag til uken er neste d-dag for prosjektet. Hvis ikke klasseselskap og myndigheter godkjenner skipet, brister Color Lines håp om levering før påske. Da kan forsinkelsen bli langvarig.

Samtidig tikker dagbøtene på 50 000 euro ubønnhørlig. Bare på SuperSpeed1 blir regningen 30 millioner kroner for Aker Yards.

I tillegg kommer merkostnadene for arbeiderne som jobber døgnet rundt for å løse problemene og andre kostnader - ikke minst renter på byggelånene verftet ikke får tilbakebetalt så lenge Color Line ikke betaler for fergen. Det gjør de ikke før skipet er levert i godkjent stand.

- Arbeider for fullt

Informasjonsdirektør Torbjørn Andersen i Aker Yards vil ikke kommentere de økonomiske konsekvensene knyttet til forsinkelsene for SuperSpeed1.

- Vi arbeider sammen med underleverandører ABB for fullt for å fullføre prosjektet, sier Andersen til E24.

I Color Line venter man i spening på den nye fergen som de mener vil revolusjonere danskebåtmarkedet.

- Er det aktuelt å gå til erstatningssøksmål utover de dagbøtene dere mottar?

- Nå jobber vi sammen med verftet og underleverandøren for å få fergen levert. Det er det vi har fokus på nå, sier informasjonsdirektør Helge Otto Mathisen i Color Line til E24.

Han understreker at Color Line fortsatt har tillit til Aker Yards som rederiet har hatt gode erfaringer med tidligere.

- Det er en situasjon som har oppstått. Det har vi forståelse for. Vi har normalt veldig god tillit til Aker Yards. Når det gjelder pris og kvalitet forøvrig er SuperSpeed helt på topp, sier Mathisen.