NRK Meny
Normal

– Gullknapp vil gå med underskudd i flere år

Styreleder Sverre Valvik regner med at konsesjonen for Gullknapp er på plass i løpet av kort tid, men innser at flyplassen kommer til å gå med underskudd på mellom tre og fire millioner de første årene.

Gullknapp

Arendal lufthavn Gullknapp kan ifølge styreleder Sverre Valvik komme til å starte de første flyvningene høsten 2015.

Foto: Svein Sundsdal / NRK

Sverre Valvik

Styreleder Sverre Valvik orienterte torsdag bystyret i Arendal om de økonomiske utsiktene til flyplassen. Han anslår et underskudd på opptil fire millioner kroner de første årene.

Foto: Svein Sundsdal / NRK

– Vi vurderer det slik at vi kan drive det første året med kostnader på rundt åtte millioner kroner. Vi vil samtidig få inn en del inntekter. De første årene anslår vi likevel at underskuddet kommer til å ligge på mellom tre og fire millioner kroner, sier styreleder Sverre Valvik til NRK.

I bystyret i Arendal torsdag redegjorde Valvik for status for flyplassplanene. Der presenterte han også tallene for hvordan de regner med at regnskapet vil se ut de første årene.

Mulig oppstart høsten 2015

Arendals Fossekompani eier 70 prosent av Gullknapp. Valvik, som er administrerende direktør, blir trolig den som må ta den største delen av regningen de første årene.

– Det er klart at vi er nødt til å bidra til at driften kan komme i gang når vi selv har lagt ned så mye penger i denne flyplassen, sier Valvik.

Han sier det er vanskelig å spå hvor mange år Gullknapp vil drive med underskudd.

– Jeg tror det vil bli et begrenset antall år. Kanskje to, til tre.

Når regner du med at dere kan starte med flyvningene?

– Fra vi får konsesjon vil det ta minst ett år å fullføre det som gjenstår. Vi snakker nok om høsten 2015.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

rebus0429

Styreleder i Gullknapp Sverre Valvik regner med at konsesjonen for flyplassen er på plass i løpet av kort tid. I dag orienterte han politikerne i Arendal om status for flyplassplanene.

Foto: Svein Sundsdal / NRK

Har ikke inngått avtale med flyselskap

Gullknapp vil i førsteomgang fly oljearbeidere til Bergen og Stavanger.

Styrelederen forteller at de ennå ikke har inngått avtale med noen flyselskap.

– Nei, det har vi ikke. Det er altfor tidlig. Før vi kan inngå noen avtale må vi være sikre på det eksakte tidspunktet for når flyplassen vil åpne, sier Valvik.

Det har tidligere vært snakk om småfly med plass til rundt 10 passasjerer. Men dersom Gullknapp får konsesjon gir dette adgang til fly med plass til opptil 50 passasjerer. Valvik avviser at dette blir aktuelt med det første.

– Vi begynner med det vi tror er mest realistisk. Da tror jeg et fly med plass til 10 personer er mest nærliggende i denne omgang.

Avviser Ryanair-planer

I bystyret i Arendal i dag kom det nok en gang spørsmål på om det blir aktuelt for Ryanair å fly fra Gullknapp. Hva sa du til politikerne da?

– Da svarte jeg at dette ikke ligger i våre konkrete planer. Men forholdene ligger til rette for videre utvidelser hvis det er behov for det i fremtiden.

Enkelte politikere har vært bekymret for hva slags betydning Gullknapp kan få for fremtidsutviklingen på Kjevik flyplass i Kristiansand.

Lufthavnsjef ved Kjevik Thomas Langeland har tidligere sagt til NRK at han frykter konkurransen fra Gullknapp på rutene til Stavanger og Bergen vil gå utover tilbudet fra Kjevik.

Valvik sier forholdet til Kjevik er bra.

– Det er helt utmerket så vidt jeg vet. Kjevik jobber med sin del av markedet og vi blir forhåpentligvis et lite supplement til et annet markedssegment.