Gulljentene er verdt en brøkdel av fotballeliten

Vipers Kristiansand herjer i Norge og Europa. Laget har flere landslagsprofiler. Likevel er lagets markedsverdi omkring en tiendepart av Rosenborg, ifølge sponsorekspert.

Jubel etter sterk seier mot Lada i Eruropacupen

Ifølge Vipers' nettsider, har laget et budsjett på rundt ti millioner kroner. Det er betydelig mindre enn hva Larvik hadde i storhetstiden.

Foto: Terje Refsnes / Vipers

Flere av lagets hovedsponsorer vurderer å spytte mer i Vipers-potten nå som de har vunnet seriegull og skal spille finale i Europacupen.

Eksperter sier det kan være en god idé, siden blant annet TV2, VG og NRK dekker håndball tettere enn før. Likevel er det fortsatt mest lukrativt å sponse fotball og forskjellige landslag.

Gullets verdi

Vipers' markedsverdi har økt denne sesongen, spesielt siden de vant serien. Det mener Vegard Arntsen, som er daglig leder i Sponsor Insight.

– Når man tar seriegull for første gang, i alle fall som det første nye laget på mange år, øker verdien. De får oppmerksomhet fra sponsorer som tenker at dette kunne være interessant å være knyttet seg opp mot.

Samtidig mener Arntsen mange lag opplever suksess uten at det lokker sponsorer.

– Det er fortsatt fotball og landslag som drar inn mest sponsorpenger, men håndball er også blitt en god markedsføringsplattform. Jeg vet hva Rosenborg har i sponsorinntekter, og det er nok ti ganger så mye som Vipers.

Vegard Arntsen

Sponsor Insight er Nordens største analyse- og rådgivningsselskap innen sportsmarkedsføring og sponsing.

Foto: Privat

Mer penger

DnB er Vipers' største sponsor. Sponsorsjef i DNB, Tina Wesselsen, utelukker ikke at de investerer mer i klubben neste år. Hun sier engasjementet rundt klubben er positivt for banken, særlig i og rundt Kristiansand.

– Samtidig har Vipers et nasjonalt nedslagsfelt når de leverer en så imponerende sesong. Vi har avtale frem til sommeren 2019, så forhandlinger for eventuelt ny avtale starter før nyttår 2018.

Konkrete summer og innhold i en slik avtale, vil ikke Wesselsen kommentere.

Vipers-Gjerpen

Det er DNB-logoen som har størst plass på Vipers sine drakter. Her ser du Lunde-tvillingene etter seieren mot Gjerpen.

Foto: Tor Erik Schrøder / NTB scanpix

Måler verdien

Color Line står nest øverst på sponsorlisten. Salgs- og markedssjef Nina Moland Andersen sier rederiet måler markedsverdien av å sponse laget, og er fornøyde med resultatet i år.

– Vi har mulighet til å gi noen lotterimidler, samtidig som at vi har en konfidensiell kommersiell avtale. Fra 2009 og frem til 2018 har vi gitt over to millioner kroner i lotterimidler. Vi har gitt økende beløp de siste årene.

I 2018 alene ga Color Line 500.000 i lotterimidler til Vipers, som er mer enn laget noensinne har fått. Om de tangerer eller øker dette beløpet til neste sesong, ønsker ikke Andersen å kommentere.

Pressekonferanse Colorline Vipers

Nina Moland Andersen skryter fælt av Vipers' daglige leder, Terje Marcussen. Hun tror han har mye å si for at laget har så mange sponsorer.

Foto: Color Line

Noen får mer ut av det

Arntsen drar frem nettopp DNB og Color Line som de av Vipers' sponsorer som får mest ut av lagets popularitet og oppmerksomhet.

– Vi ser at mange idrettslag i Norge hovedsakelig har lokale og regionale sponsorer. De tjener mindre på økt mediedekning.

Vipers' administrasjon har ikke latt seg intervjue av NRK.