Bystyret i nye Kristiansand kommune har bevilget fem millioner for å prøve ut en ordning med gratis buss for barn i alderen 6 til 12 år.
Målet er å få flere barn til å ta bussen til og fra fritidsaktiviteter på ettermiddager og helger.
– Folk som kjører barna til fritidsaktiviteter står for mye av bilkjøringen. Vi må få ned biltrafikken og håper dette prosjektet vil bidra til at flere velger bussen, sier Mira Thorsen i Miljøpartiet De Grønne (MDG).
En lettere hverdag
Dette skal også være et sosialt utjevnende klimatiltak.
I nye Kristiansand som etter 1. januar 2020 består av kommunene Kristiansand, Søgne og Songdalen, er det til sammen 2500 fattige barn.
– Vi har brukt mye tid på å finne tiltak som gir en lettere hverdag for dem som har minst. Nå legger vi til rette for at de som har lite penger kan ta buss, sier Thorsen.
Prøveordningen starter til sommeren. På sikt er målet å gjøre den permanent og øke aldersgrensen slik at også ungdommer kan reise gratis.
I dag er det bare barn opp til seks år som reiser gratis med bussen.
Professor: – Hvorfor ikke sykle?
Professor i folkehelse, Elling Tufte Bere ved Universitetet i Agder, tror mange av bussturene kunne vært erstattet med sykkel.
– Ofte kan det være raskere å sykle eller gå enn å ta bussen. Kristiansand er vel også en av de beste byene å sykle i, påpeker Tufte Bere.
Han ser en fare for at gratis buss gjør at barna velger den i stedet for å sykle eller gå når de skal på skolen.
– Den hverdagsaktiviteten ungene får ved å gå til og fra skolen fem dager i uka, er gull, sier folkehelse-professoren som også har en stilling ved Folkehelseinstituttet (FHI).
Tall derfra viser at hvert sjette norske barn har overvekt eller fedme.
Kjører bil til alt
Mira Thorsen mener Elling Tufte Bere har et poeng.
– Det har ikke slått oss at inaktivitet kan bli en følge av forslaget. Foreldrene må oppfordre ungene til å gå eller sykle til skolen. Vi har også flere kampanjer for eksempel Beintøft som handler om dette, sier Thorsen.
Hun poengterer likevel at det ikke er bussen som gjør at folk har et stillesittende liv.
– Det handler om at vi kjører bil til alt, sier MDG-politikeren.
Vegard Nilsen, direktør for folkehelse i nye Agder fylkeskommune, er i utgangspunktet positiv til gratis buss. Han ser likevel at det kan være ugunstig med tanke på det fysiske aktivitetsnivået til barn og unge.
– Terskelen for å hive seg på en buss vil senkes når det ikke koster noe. Dermed vil kanskje færre barn gå eller sykle til skolen, sier Nilsen.