NRK Meny
Normal

Gjør flyktningstrømmen til installasjon i porselen

Mens nyheter om mennesker på flukt strømmer inn gjennom radioen på Borøya arbeider keramiker Sidsel Hanum mot en utstilling hvor flyktninger blir et sentralt motiv.

Keramikeren Sidsel Hanum jobber for fullt hjemme på Borøya med det som skal bli hennes første separatutstilling på Sørlandets kunstmuseum. Inspirasjonen kommer langveisfra.

Sidsel Hanum med kalebassform i porselen. De skal bli til installasjonen 'Karavane' på en stor separatutstilling i Sørlandets Kunstmuseum våren 2016.

Sidsel Hanum

Keramiker Sidsel Hanum.

Foto: Line Oftedal Pedersen / NRK
Sidsel Hanum i Jingdezhen, Kina

Sidsel Hanum i porselensbyen Jingdezhen, Kina.

Foto: Arve Rønning / Foto
Porselensbyen Jingdezhen, Kina

I porselensbyen Jingdezhen i Kina er selv trafikklysenes stolper dekket av keramikk.

Foto: Arve Rønning / Foto

Sidsel Hanum har stilt ut sine verk på flere kontinenter og regnes som en av Norges mest betydningsfulle keramikere. Nå arbeider hun hjemme på Borøya i Tvedestrand med sin første separatutstilling på Sørlandets Kunstmuseum.


Sentralt blir installasjonen "Karavane". Om fire måneder skal den være klar. Hun har støpt seksti av de hundre formene som skal til. Inspirasjonen har hun funnet i porselenets vugge: Kina.

– Dette blir mitt lille bidrag til hva vi gjør med dem som kommer til Europa nå – fra Afrika, Midtøsten og andre deler av verden.

I porselenshimmelen

Sidsel Hanum følte hun var i himmelen da hun besøkte byen Jingdezhen tidligere i høst. En hel by gjennomsyret av eldgammel kunsthåndverkshistorie. Og det var på denne reisen at hun fant nøkkelen til installasjonen som skal fylle et stort areal på Sørlandets Kunstmuseum.

Sidsel Hanum med kinesisk lykkeamulett.

Denne formen skal bringe lykke - ifølge kineserne.

Foto: Line Oftedal Pedersen / NRK

– En kineser ga meg en liten gjenstand og sa at disse var lykkeamuletter. Tro, håp og kjærlighet. Han ville gjerne at jeg skulle ha den, for den betydde lykke. Og så fant mannen min, Arve Rønning, en form som lignet: en kalebass. Og jeg tenkte: – den er midt i blinken til det jeg ønsker å jobbe med.

En svært sentral keramiker

Else-Brit Kroneberg

Kurator Else-Brit Kroneberg, Sørlandets Kunstmuseum.

Foto: Line Oftedal Pedersen / NRK

Kurator Else-Brit Kroneberg ved Sørlandets Kunstmuseum sier at Hanum-utstillingen blir den viktigste i museet våren 2016.

– Vi har veldig lenge ønsket en utstilling med Sidsel Hanum. Hun er en svært sentral keramiker, sier Kroneberg. Utstillingen kommer til å vise de siste arbeidene hennes.

Jordkloden. Sidsel Hanum

'Jordkloden'. Porselen. Sidsel Hanum.

Foto: Line Oftedal Pedersen / NRK

Tegner med flytende leire

Horningteknikk. Sidsel Hanum tegner med porselen.

Horningteknikk. Sidsel Hanum bygger opp former og tegner med porselen.

Foto: Anne Wirsching / NRK
Skjell og koraller i vinduet til Sidsel Hanum.

Med naturen som inspirasjon. Skjell og koraller.

Foto: Line Oftedal Pedersen / NRK
Sidsel Hanum støper porselensform

Støping av porselensformer.

Foto: Line Oftedal Pedersen / NRK

Kroneberg trekker spesielt fram Sidsel Haunms teknikker.

– Med horningteknikk bygger hun opp objekter lag på lag ved hjelp av tynne tråder porselensleire. Den flytende leiren klemmes ut av en liten flaske med tut (spiss) i en støpeform.

Man kan sammenlikne prosessen med det å tegne. Hun har fått mye oppmerksomhet med sine horningarbeider, som får tankene til å gå i retning av koraller, skjell og liknende. Men også politiske hendelser en viktig i arbeidene hennes.

Og på utstillingen i Sørlandets Kunstmuseum kommer altså kalebassformen inn. Den støpes i porselen. Formen finnes igjen i kinesisk porselen. Det trekker lange linjer tilbake i historien, sier konservator Else-Brit Kroneberg.

Mye arbeid gjenstår før utstillingsåpning. Flerfoldige poselensstreker med horning, støping av noen titalls kalebasser og farging av det hele.

– Det er alltid en spenning å arbeide med porselen, sier Sidsel Hanum.

– Hvis du hadde hatt en måte å jobbe på hvor du hele tiden visste hvordan det vil bli, så blir det jo ikke noen julaften! Du må jo ha den spenningen – alltid – selv om det er skummelt og du har en deadline. Og det ordner seg alltid!

Porselensformer. Sidsel Hanum

Elementer til Sidsel Hanums installasjon med assosiasjoner til flyktningene i Europa.

Foto: Line Oftedal Pedersen / NRK