– Jeg hadde ikke opprettet en slik aksjon hvis det ikke hadde dukket opp i feeden min. Det var lettvint og en fin ting å gjøre, sier Ina Skauen fra Kristiansand.
3. oktober fylte hun 33 år. Da valgte jubilanten å gjøre som stadig flere: Hun opprettet en innsamlingsaksjon til en veldedig organisasjon på Facebook.
Forslaget om aksjonen kom automatisk opp cirka en uke før den store dagen. Skauen valgte at pengene skulle gå til Leger Uten Grenser. Totalt fikk hun inn 1835 kroner.
– Jeg føler at disse aksjonene tok av i sommer. Det er en fin måte å gi oppmerksomhet til en person du ikke vanligvis ville gitt gave. Eller en venn som bor langt unna, sier Skauen.
Kreftforeningen: – Vi opplever en formidabel økning
Det er ett år siden Facebook åpnet opp for at folk kunne starte egne innsamlingsaksjoner på bursdagen. For organisasjoner som kun baserer seg på innsamlede midler og gaver, har det vært en stor suksess.
Pressesjef i Kreftforeningen, Andreas Bjørnstad, opplyser at de på ett år har fått inn 20 millioner kroner. Totalt har det vært cirka 9000 aksjoner.
– Vi opplever en formidabel økning i gaver gitt via Facebook. De har laget en teknologi som gjør det enkelt for givere, sier Bjørnstad.
Han forteller at de i oktober i fjor registrerte 206 innsamlinger som til sammen ga Kreftforeningen 356.000 kroner. I september i år var det 2404 aksjoner. Det ble samlet inn 2.9 millioner kroner.
– Vi er imponert over det engasjementet vi ser i sosiale medier, og rørt over at så mange donerer gaver til oss, sier Bjørnstad.
Koster ingenting
– Kan folk som donerer penger være trygge på at pengene faktisk går til Kreftforeningen og ikke til Facebook?
– Ja, vår opplevelse er at man kan stole på dette. Midlene blir systematisk utbetalt til oss annenhver uke. Vi fører selv oversikt over opprettede innsamlinger og beløpene som blir overført. Det som blir overført stemmer godt overens med det som er forventet, sier Bjørnstad.
Han opplyser at det ikke koster organisasjonen noe å være med på dette.
Totalt fikk Kreftforeningen inn 580 millioner kroner i støtte i fjor.
Leger Uten Grenser: – Vi er dypt takknemlige
Leger Uten Grenser har til sammen fått over 3 millioner kroner i bursdags-innsamlingsaksjoner på Facebook det siste året. I tillegg ble det samlet inn svimlende 17 millioner kroner via Facebook til organisasjonen under «Et varmere samfunn»- aksjonen i mars. Den var en motreaksjon mot blomsterhavet Sylvi Listhaug mottok som følge av mistillitsforslaget.
Kommunikasjonssjef i Leger Uten Grenser, Nils Mørk, er svært glad for at folk velger å donere bursdagspengene sine til dem.
– Vi er dypt takknemlige for støtten til arbeidet vårt i felt og til pasientene våre, sier Mørk.
Facebook: – En stor vilje til å hjelpe andre
Facebook kan ikke oppgi antall bursdagsdonasjoner eller totalsummen av disse i Norge det siste året. Det opplyser Lukasz Lindell, kommunikasjonsansvarlig i Facebook Norden til NRK.
Han sier Facebook har hatt som mål å gjøre det enda enklere for folk å starte ulike innsamlingsaksjoner i det sosiale mediet.
– I dag kan man samle inn penger til seg selv, til en veldedig organisasjon eller til en venn. Det er tydelig at det i Norge finnes en stor vilje til å hjelpe andre, noe vi er glade for å være en del av, sier Lindell.
Han bekrefter at veldedige organisasjoner ikke må betale noen avgifter for donasjoner som kommer via Facebooks betalingsplattform.