NRK Meny
Normal

Gir ikke opp å stoppe p-huset

Til tross for at gravinga er i gang, har aksjonister igjen overnattet på Torvet i Kristiansand i protest mot bygginga av parkeringshus under Torvet.

Protester mot parkeringshus

Også i dag var motstandere av parkeringsanlegget under Torvet på plass med plakater, slagord og sang.

Foto: Hans-Erik Weiby / NRK

Valglogo
Olav Grendstad
Foto: Hans-Erik Weiby / NRK

– Vi er villige til å gå veldig langt. Vi vil gjøre det som kreves, innenfor demokratiets spilleregler, for å stoppe bygginga, sier Olav Grendstad, en av initiativtakerne til parkeringshusprotestene.

Arbeidene har allerede startet, men det er valget om ei uke som avgjør om det blir parkeringshus eller ikke, så aksjonistene har ikke gitt opp. I natt overnattet 20 personer på Torvet, utenfor gjerdene som er satt opp i forbindelse med gravearbeidene.

– Til å være i Kristiansand så er dette ganske bra. Vi var 20 som overnattet, men vi er 3500 på Facebook og 1500 som har skrevet under mot parkeringshuset, sier Grendstad.

Han har ikke gitt opp kampen, særlig ettersom det fredag ble kjent at overvåkningsorganet ESA mener Kristiansand kommune kan ha brutt flere EØS-regler forut for bygginga. Lederen av kommunens kontrollutvalg, Vidar Kleppe, krevde lørdag at alle kortene må på bordet før bygginga kan starte.

– En ryddig prosess

Arbeiderpartiets ordførerkandidat, Mette Gundersen, vil si opp kontraktene med utbyggerne hvis hun får makt etter valget. Det synes ordførerkandidat for Høyre, Harald Furre, lite om.

Harald Furre
Foto: Elise Rønnevig Andersen / NRK
Mette Gundersen
Foto: Frans Kjetså / NRK

– Det er lite redelig og ryddig. Kontrakten er inngått og det vil være veldig uheldig om bystyret senere i høst sier at kontrakten må heves. Det har vært en demokratisk og ryddig prosess i bystyret, sier Furre.

Høyre mener man trenger et nytt parkeringshus i byen, både fordi man planlegger at det skal bli mellom 10 000 og 15 000 flere innbyggere i Kvadraturen de neste årene. I tillegg mener Høyre parkeringshuset vil gjøre sentrum lettere tilgjengelig for handlende.

Furre mener de positive sidene er mange.

– Vi vil ha et vitalt sentrum. Avstanden er lengre til Sørlandsparken, derfor mener vi det er miljøvennlig å stimulere til handel i byen. Vi tror også framtidas biler vil ha en annen utslippsprofil.

– Det er private som skal bygge dette anlegget. De investerer 220 millioner kroner for å skaffe liv i byen. Vi skal bare betale 18 millioner kroner, så det er en flott deal for Kristiansand, sier Furre.

Har annet å bruke penger på

Mette Gundersen mener det ikke er så enkelt.

– Det er anslått at kommunens eget parkeringsselskap i denne perioden vil tape nærmere 50 millioner kroner i inntekter. Dessuten er 18 millioner kroner også midler som kunne ha kommet barn og ungdom eller andre til gode, i stedet for bilistene, sier Gundersen.

Hun mener parkeringshuset ikke trengs, ettersom Kristiansand er en av byene med best parkeringsbelegg i dag. Hun mener også det rimer dårlig med flere sentrumsparkeringsplasser dersom man skal følge opp Stortingets klimaforlik.

– Disse millionene kunne vært brukt på helt andre måter. Vi må utvikle Kvadraturen oppå bakken og ikke under, sier Gundersen.