Vi er i en gammel bussgarasje i Tvedestrand. I enden av rommet står den vesle doningen av metall, skinnende blank.
Den vesle kompressoren kan få store konsekvenser for måten hydrogen produseres på i framtida.
Tor Arne Hauge er gründeren bak. Han mangler ikke selvtillit etter å ha utviklet nyvinningen, i en tidligere bussgarasje.
– Vi mener vi kan dokumentere at dette er verdens mest energieffektive kompressor. Den kan få ned prisen på framtidas drivstoff, sier han.
Ekspertene strides om hvor viktig hydrogen blir som drivstoff i framtida. Mye handler om høye produksjonsutgifter.
Den store ilddåpen før påske
Utviklingen av oppfinnelsen har pågått i over tre år. Men det var like før påske at gjengen i selskapet Otechos fikk testet den skikkelig.
Hydrogen er høyeksplosivt, og testen med den nye kompressoren måtte foregå utendørs, med stor grad av forsiktighet.
Testen gikk ut på å måle hvor mye energi oppfinnelsen brukte på å komprimere én kubikkmeter med hydrogen.
– Det endte med en verdensrekord, sier Hauge.
Han forteller at kompressoren var opp mot 75 prosent mer effektiv enn hos dagens typer.
Vann er nøkkelen
Å produsere hydrogen til drivstoff er en komplisert prosess i flere stadier.
Blant annet må gassen komprimeres voldsomt for å få plass i en drivstofftank, da bruker man kompressorer.
– Egentlig ville hydrogen til kun én lastebil ha fylt opp hele verkstedet her, sier Hauge.
Det er her oppfinnelsen fra garasjen i Tvedestrand kommer inn i bildet.
Kompressoren de har funnet opp komprimerer gassen til en 700-del.
Og dette gjøres med langt mindre strømforbruk enn tidligere. Nøkkelen er vann.
– Når gassen presses sammen blir den veldig varm og må kjøles. Vi bruker vann til dette. Vi sparer dermed mye strøm som det normalt går mye av til nedkjøling.
Det forklarer prosjektleder og hydrogenekspert, Fredrik Thrane.
I dag er hydrogen et kostbart drivstoff. Thrane tror prisen vil bli halvert i framtida. Han mener oppfinnelsen deres vil bidra til dette.
Vekker internasjonal oppmerksomhet
Selskapet er så langt en underdog i den store hydrogenindustrien. Men det vesle selskapet har allerede fått internasjonal oppmerksomhet for oppfinnelsen.
Det har blitt millionstøtte fra Inovasjon Norge og 40 millioner kroner i EU-midler til utvikling.
– At vi har kommet inn i EU-programmet gjør at en rekke av de store internasjonale aktørene har banket på.
– Vi har signert flere taushetserklæringer med selskaper som ønsker å vite mer om teknologien vi nå har patent på.
Målet er å starte en fullskala produksjon av kompressoren fra Sørlandet.
– Vi er allerede 15 personer i bedriften. Men vi regner med å ansatte flere i tiden fremover, sier Tor Arne Hauge.