– Når det er sydentemperatur er det ikke finere verken i Spania, eller noen annen plass. Vi har naturen, vi har sjøen - vi har alt når vi er på camping, sier Bjørn Malmrot fra Røros.
Sammen med kona Katrine Aas Malmrot og barna Othelia, Cornelius og Rasmus, er han i full sving med å innlosjere seg på Moysanden familiecamping i Grimstad. Luftmadrasser skal pumpes opp, og teltet skal reises blant haugen av allerede oppstilte telt på plassen.
I år er det nemlig ekstra mange som velger campingferie: I hele Sør-Norge meldes det om høy aktivitet og så fulle campingplasser at man enkelte steder må vise folk videre.
Sola gir drømmesommer
– Det er ingen tvil om at det går mot rekordsommer, jeg har aldri vært borti maken, sier en tydelig fornøyd Ole Johan Stensvand til NRK.
Stensvand er daglig leder på familiecampingen i Grimstad, der de i sommer har nytt godt av finværet.
– Når det er skyet og regn reiser gjestene til Dyreparken og andre steder for å handle. Når det er så fint som nå, blir de her og handler på campingplassen. Det skaper mer omsetning, og liv og røre på plassen som vi setter veldig pris på.
Ifølge Stensvand har finværet æren for at folk trekker til campingplassen. Han ser også en tydelig økning i andelen telt-turister i sommer.
– Selv om pappa kanskje får vondt i ryggen av å ligge på den oppblåsbare madrassen, synes ungene det er helt kanonkult. De vil ikke hjem.
Nok en rekordsommer
Det er liten tvil om at campingnæringen er i vekst. 2016 og 2017 var begge rekordår, og ifølge avdelingsleder for Camping i NHO Jan-Henrik Larsen, ligger ikke 2018 noe dårligere an - flere campingsteder melder om god gjesteøkning sammenlignet med fjoråret.
– Flere prøver lykken og kjøper telt eller campingvogn og bobil, og det er ekstra moro for barnefamilier å campe når det er så fint vær, sier Larsen.
Avdelingslederen mener den økte campingturismen gir positive ringvirkninger også for andre deler av næringslivet.
– En campinggjest legger igjen omtrent en tusenlapp i døgnet, og det brukes også penger utenfor campingen. Det betyr mye for verdiskapningen utenfor næringen.
Flere ferierer hjemme
Statistikken de senere årene viser at flere og flere nordmenn velger å tilbringe ferien hjemme, og ifølge Larsen brer campinglivet om seg som en trend for en stadig bredere gruppe.
At konseptet frister tror han både henger sammen med flere aktiviteter og opplevelser på campingplassene, og at kvaliteten på anleggene har blitt oppgradert.
– Man lengter ikke hjem til badet sitt, og det har mye å si.
- Les også: