Hopp til innhold

Politikerne går for tunnel i rør til Hidra

Fylkespolitikerne vedtok i dag at de vil arbeide aktivt for å få til en fastlandsforbindelse til Hidra i Flekkefjord med tunnel i rør. Planene om undersjøisk tunnel holdes klare om ikke det blir noe av rørtunnelen.

Tunnel i rør til Hidra i Flekkefjord?

Illustrasjon for tunnel i rør til Hidra i Flekkefjord

Foto: Illustrasjon

Et flertall av fylkespolitikerne med Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og KrF vedtok å jobbe aktivt for med forsøksprosjektet med en tunnel i rør l til Hidra i Flekkefjord.

Om ikke prosjektet lar seg realisere innen 2015, vil planene om en undersjøisk tunnel tas fram igjen og vurderes på nytt.

Undersjøisk tunnel ble for dyr

Planene om en tre kilometer lang undersjøisk tunnel ble vedtatt av fylkestinget i 2012. Kostnadsrammene var på 423 millioner kroner. Byggingen skulle finansieres med penger fra ferjetilskudd, bompenger, fylkeskommune og kommune. Men da byggeplanene ble lagt ut på anbud, viste det seg at laveste anbud var på en halv milliard kroner. Dermed ble tunnelen for dyr.

I mellomtiden ble det satt ned en prosjektgruppe som skulle jobbe med å få ned kostnadene og se på alternativer. Men det mangler fortsatt over 30 millioner kroner for finansiere en undersjøisk tunnel.

Flertallsforslag

Anne Margrethe Larsen fra Venstre fikk oppdraget med å legge fram flertallsforslaget.

Flere av oss har sovet dårlig noen netter, sa Venstres Anne Margrethe Larsen.

Anne Margrethe Larsen

Anne Margrethe Larsen ( V) mente mange hadde søvnløse netter på grunn av tunnel-saken.

Foto: Lars Eie / NRK

Larsen fikk oppdraget med å legge fram flertallsforslaget. Det går på at nåværende tunnelprosjekt utsettes inntil rørbrotunnel-alternativet er utredet

Thore Westermoen (KrF) understreket at forslaget fra flertallspartiene ikke betydde at undersjøisk tunnel avsluttes, men utsettes.

– Det legges vekt på at det arbeides seriøst med tunnelbro, sa Westermoen,

Tunnel i rør

Det er i forbindelse med vegvesenets prosjekt Ferjefri E39 mellom Kristiansand og Trondheim at tunnel i rør dukket opp. Ingen andre steder er dette gjennomført. Både EU og andre er nevnt som mulige finansieringspartnere. Flere mener et slikt prosjekt vil vekke oppsikt.

Ap ville utsette

Arbeiderpartiet ville utsette saken til neste fylkestingsmøte i desember for å sjekke ut en del av finansieringen til den undersjøiske tunnelen. Men forslaget falt.

Senterpartiets Sigmund Oksefjell mener at fylkespolitikerne burde arbeide parallelt med begge planene. Han fryktet at en tunnel ville drøye ut i tid om politikerne først skal vurdere en tunnelbro, for så å eventuelt vurdere en undersjøisk tunnel.

Sigmund Oksefjell

Sigmund Oksefjell ønsket at det ble jobbet med begge forslagene.

Foto: Lars Eie / NRK

– Jeg drømte her en natt at vi alle gikk inn og jobbet med begge prosjektene, sa Oksefjell.

Dødfødt

Vidar Kleppe fra Demokratene mener flere politiske partier er vrange når de ikke vil gå inn for en undersjøisk tunnel. Han mener det eneste riktige er å bygge den undersjøiske tunnelen.

– Rørbro-prosjektet er dødfødt, sa Kleppe.

Kleppe frykter at tunnel-saken vil rulle og gå i årevis om en ikke kommer i gang nå.

Siste nytt fra NRK Sørlandet

null
Spiller nå
Hvem er NRKs nye ekspert? 00:45
Neste

Økonomistatus

Strømpris i dag

Inkludert avgifter

Billigst kl. 23 1,14 kr
Dyrest kl. 07 1,48 kr

Strømkostnader nå

  • Steke pizza 0,6 kr 25 min.
  • Dusje 5,6 kr 10 min. / 100 liter vann
  • Vaske klær 0,7 kr En vask
  • Varmeovn 1,4 kr 1000w, en time

Styringsrenta i prosent

Høyere styringsrente betyr økte utgifter dersom en har boliglån

Økte matpriser

Hvor mye matprisene har økt det siste året, sammenlighet med lønnsutvikling

  • Matvarer Feb 2023 – feb 2024
    + 6,3 %
  • Lønnsutvikling Anslag for 2024
    + 5,5 %