Et flertall av fylkespolitikerne med Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og KrF vedtok å jobbe aktivt for med forsøksprosjektet med en tunnel i rør l til Hidra i Flekkefjord.
Om ikke prosjektet lar seg realisere innen 2015, vil planene om en undersjøisk tunnel tas fram igjen og vurderes på nytt.
Undersjøisk tunnel ble for dyr
Planene om en tre kilometer lang undersjøisk tunnel ble vedtatt av fylkestinget i 2012. Kostnadsrammene var på 423 millioner kroner. Byggingen skulle finansieres med penger fra ferjetilskudd, bompenger, fylkeskommune og kommune. Men da byggeplanene ble lagt ut på anbud, viste det seg at laveste anbud var på en halv milliard kroner. Dermed ble tunnelen for dyr.
I mellomtiden ble det satt ned en prosjektgruppe som skulle jobbe med å få ned kostnadene og se på alternativer. Men det mangler fortsatt over 30 millioner kroner for finansiere en undersjøisk tunnel.
Flertallsforslag
Anne Margrethe Larsen fra Venstre fikk oppdraget med å legge fram flertallsforslaget.
– Flere av oss har sovet dårlig noen netter, sa Venstres Anne Margrethe Larsen.
Larsen fikk oppdraget med å legge fram flertallsforslaget. Det går på at nåværende tunnelprosjekt utsettes inntil rørbrotunnel-alternativet er utredet
Thore Westermoen (KrF) understreket at forslaget fra flertallspartiene ikke betydde at undersjøisk tunnel avsluttes, men utsettes.
– Det legges vekt på at det arbeides seriøst med tunnelbro, sa Westermoen,
- Les også: Spennende med tunnel i rør
- Les også: Bru dyrere en tunnel
Tunnel i rør
Det er i forbindelse med vegvesenets prosjekt Ferjefri E39 mellom Kristiansand og Trondheim at tunnel i rør dukket opp. Ingen andre steder er dette gjennomført. Både EU og andre er nevnt som mulige finansieringspartnere. Flere mener et slikt prosjekt vil vekke oppsikt.
Ap ville utsette
Arbeiderpartiet ville utsette saken til neste fylkestingsmøte i desember for å sjekke ut en del av finansieringen til den undersjøiske tunnelen. Men forslaget falt.
Senterpartiets Sigmund Oksefjell mener at fylkespolitikerne burde arbeide parallelt med begge planene. Han fryktet at en tunnel ville drøye ut i tid om politikerne først skal vurdere en tunnelbro, for så å eventuelt vurdere en undersjøisk tunnel.
– Jeg drømte her en natt at vi alle gikk inn og jobbet med begge prosjektene, sa Oksefjell.
Dødfødt
Vidar Kleppe fra Demokratene mener flere politiske partier er vrange når de ikke vil gå inn for en undersjøisk tunnel. Han mener det eneste riktige er å bygge den undersjøiske tunnelen.
– Rørbro-prosjektet er dødfødt, sa Kleppe.
Kleppe frykter at tunnel-saken vil rulle og gå i årevis om en ikke kommer i gang nå.