NRK Meny
Normal

Frykter nynazismen vil blomstre

Aktive Fredsreiser frykter økt rasisme og nynazisme blant norsk ungdom.

Helga Artzen

Helga Arntzen i Aktive Fredsreiser frykter en oppblomstring i rasisme og nynazisme i Norge.

Foto: Odd Rømteland / NRK

– Færre skoleturer til Tyskland og Polen vil føre til mer nynazisme på Sørlandet. Det frykter Helga Arntzen i Risør-selskapet Aktive Fredsreiser, som arrangerer turer til konsentrasjonsleirene fra andre verdenskrig.

Mange skoler tror slike skoleturer ikke lenger er tillatt på grunn av gratisprinsippet i skolen. Nå oppfordrer Arntzen Kunnskapsdepartementet til å formulere et nytt rundskriv som presiserer at det fortsatt er lov for skoleklasser å reise på skoletur.

Totalt har det vært en nedgang i antall turer til konsentrasjonsleirene, og Arntzen frykter konsekvensene blant annet i Kristiansand.

– Flere skoler i Kristiansand har forbudt turene og de her har det skjedd en oppblomstring av nynazisme igjen, sier Arntzen.

Mener hvite busser hjelper

På begynnelsen av 1990-tallet var det flere nazistiske lokallag i Norge. Blant annet i Hokksund, Brumunddal, Arendal og Risør.

Det har siden vært en sterk nedgang i antall nynazister i Norge. Arntzen mener turene til konsentrasjonsleirene i Tyskland og Polen har vært med å bidra til dette.

– Nå er Norge det landet i Europa med færrest nynazister, nettopp på grunn av disse skoleturene. Men færre norske elever reiser nå til konsentrasjonsleirene, og det ser jeg på som ganske alvorlig, sier Arntzen.

– Aktive Fredsreiser bommer

– Man må jobbe aktivt for å motvirke nynazisme, det er alltid en fare for at den skal få rotfeste igjen. Flere steder i Europa har det vært en oppblomstring, blant annet i Italia og Frankrike.

Statssekretær Lisbeth Rugtvedt i Kunnskapsdepartementet, mener Aktive Fredsreiser bommer når de hevder at nynazismen vil øke på Sørlandet.

– Jeg mener det er et veldig drastisk resonement. Det er ingen tvil om at skolene våre skal undervise elevene våre på en måte som gjør at de får toleranse og forståelse for andre mennesker. Å reise ut i Europa å se konsekvensene av nazismen er en måte å drive denne undervisningen på, men det er ikke en av forutsetningen for undervisninga, seier hun.