– Dersom ingenting blir gjort med veisystemet i og rundt Arendal, vil trafikken bryte sammen om en ti års tid.
Det sier kommunalsjef Geir Skjeveland i Arendal kommune til NRK.
På en konferanse torsdag kom det fram at et nytt veinett i Arendal vil koste omlag 2 milliarder kroner for at trafikken skal kunne flyte greit i fremtiden.
Dersom ikke veinettet rustes opp og blir bedre, frykter ekspertene at trafikken stopper helt opp.
Bompenger
Og næringslivet i Arendal sier ja til bompenger for å få løst de store trafikk-problemene i og rundt byen.
Det sier Hans Iversen som er leder i næringsforeningen i Arendal.
– Jeg er helt overbevist om at næringslivet er inneforstått med at vi må være med å betale for veien når vi kjører på den, sier han.
– Et høyt og tydelig ja til bompenger?
– Ja til ny vei og vi skal betale for den, sier Iversen.
Og KrF støtter også tanken om bompenger.
– Skal vi få realisert dette så er det ingen tvil om at bilistene må betale bompenger, sier fungerende ordfører Tormod Vågsnes (KrF).
Trafikken vil bryte sammen
Og allerede i dag merkes trafikkproblemene i byen.
– Jeg er en av de som kjører hver dag og ser at problemene øker for hvert år. Nå tar folk andre veier for å unngå køen, men det går jo ikke i lengden.
Det sier Harald Tobiassen i Statens vegvesen til NRK.
Det er i rushtrafikken at problemene er størst og Arendal kommune er vel kjent med problemene.
– Utgangspunktet er en tiltagende rushtrafikk morgen og kveld. Det vi har sett på sammen med vegvesenet er en fremskrivning av situasjonen om noen år. Dersom vi ikke gjør noe vil trafikksystemet bryte sammen om snaue ti år, sier kommunalsjef Geir Skjeveland til NRK.
Ytre ringvei?
– En ny, ytre ringveg rundt Arendal er den beste måten å løse Arendals trafikkproblemer på.
Det mener fungerende ordfører Tormod Vågsnes (KrF).
Utspillet kom på torsdagens konferanse om framtidens veiløsninger i Arendal.
En annen løsning er å bygge ny tunnel under byen.
– Jeg synes det er spennende å tenke seg en ringvei rundt Arendal som skal ligge utenfor eksisterende boligområder, sier Vågsnes.
Men næringsforeningen ønsker ikke å velge trasé nå.
– Hvilken av disse traséene vi skal velge må vi jobbe litt nærmere med, men at det offentlige har tatt dette initiativet nå, ønsker vi veldig velkommen. Vi må løse disse problemene rundt Arendal, sier Hans Iversen i næringsforeningen.