NRK Meny
Normal

Frykter is mer enn vind

Havisen gjør mye større skader på brygger og båter enn vinterstormene. Det sier havnefogd i Arendal, Rune Hvass.

Havisen ligger tykk

Tykk havis kan føre til enorme skader på båter og brygger og er vanskelige å sikre seg mot enn vind med storm styrke, mener havnefogden i Arendal (bilde fra februar 2010)

Foto: Espen Bierud / NRK

Rune Hvass

Havnefogd i Arendal, Rune Hvass, er adskillig mer bekymret for konsekvensene av streng kulde og is enn for skadene fra kraftige vindkast. (arkivfoto)

Foto: Erik Wiig Andersen / NRK

De siste månedene har Sørlandet blitt rammet av flere sterke lavtrykk, senest denne uka, da stormen "Emil" herjet langs kysten.

Havnefogd Rune Hvass har selv vært ute og inspisert bryggeanleggene til Arendal havn etter vinterstormene som har herjet.

Konklusjonen så langt er at skadene er minimale.

– Mer massive krefter i isen

Verre har det vært etter havisen, som har ligget langs store deler av kysten de siste to vintrene, sier Hvass.

– De to siste isvinterne vi har hatt har ramponert for mange hundre tusen kroner, mens vindene som vi ser nok kan være farlige men da spesielt relatert til enkeltbåter og fortøyninger, men det er åpenbart at isen er mye verre for bryggeanleggene og også for en del båter.

– De kreftene som er der er massive. Det er veldig store krefter i sving når isen begynner å flytte seg. Vi har ikke mye høy- og lavvannsproblematikk, men den lille som er her gjør at det meste knekker når det er festet i denne isen. Så isen er en mye verre «krabat» enn disse stormene er, sier Hvass.

Video Mild vinter på sørlandet

Video: Se forskjellen på årets og fjorårets vinter.

Ulik sikring av båten

Alle bryggeanleggene til Arendal Havn er stengt for vinteren, bortsett fra gjestehavna i byen. Men fortsatt har mange båtene sine liggende ute på private brygger.

Havnefogden ber alle båteiere om å sikre båtene sine godt både mot storm og is.

– Jeg synes folk generelt sett er flinke til å ivareta båtene sine. Det er noen unntak. Når det gjelder stormene så må man stort sett sjekke fortøyningene i forkant og sjekke båten i etterkant av at uværet har dratt forbi.

– Når det gjelder is må man være i forkant. I det øyeblikket isen har tatt tak i båten får man ofte et problem. Man kommer ikke til og båten vil enkelt kunne bli skadet eller går ned, sier Hvass.

Video 2a5ef3f3-97bb-4a9d-9edc-64ee6320936b.jpg

Video: I Borshavn ble fortøyningene sjekket skikkelig i forkant av «Emil» tirsdag ettermiddag.