Forhandlinger rundt traséen til en ytre ringvei vestover fra Kristiansand er inne i sine siste dager. Entreprenørbransjen frykter for utsettelser av prosjektet, skriver avisa som først omtalte saken.
– Hvis dette blir satt på vent kan det bety nedbemanninger og arbeidsledighet i anleggsbransjen, sier regionsjef Oskar Tore Åsen i Maskinentreprenørenes Forbund.
Byggingen av Vågsbygdtunnellen har vært et av de siste store prosjektene i landsdelen. Nå er prosjektene små og de siste årene har bransjen opplevd permitteringer og nedbemanning.
– Mange av entreprenøren har posisjonert seg mot at det kommer mye arbeid frem mot 2018, slik alle undersøkelser viser, sier Åsen.
Kan bli utsatt
Interessegrupper vil legge traseen i en lang tunnel gjennom Vågsbygdskogen og forbi Kolekniben og Rossevann i Songdalen. Det har ført til konflikt. Forhandlinger pågår og mandag møtes partene igjen.
– Vi er bekymret for at planene nå blir utsatt. Vi har hatt store forventninger til veiprosjektene som blir satt i gang. Dette har store ringvirkninger for entreprenørene, sier Åsen.
Bekymret for bolig- og naturområder
Cecilie Vigmostad Eriksen i Kolekniben vel er blant dem som håper byggingen blir utsatt.
– Vi er veldig bekymret for både bo- og naturområdene. Vi vil få et støybilde på opptil 60 desibel, som er noe helt annet enn i dag. Vi vil ikke kunne sitte ute og ha en normal samtale. Da blir ikke grillingen det samme, sier Vigemostad.
Å bygge en tunnel for å skåne området vil medføre 320 millioner kroner i ekstra kostnader.
– Det vil bare være 3,9 prosent av den totale utbyggingen, sier Vigemostad.
- Les også:
- Les også:
– Det verste som kan skje
Ordføreren i Songdalen er klinkende klar på at en utsettelse er det verste som kan skje.
– Vi må klare å lande en lokal løsning. Går dette til departementet vet vi ikke hvordan framdriften blir, sier ordfører Johnny Greibesland (Sp).
– Teller arbeidsplasser mer enn å bevare naturområdene?
– Jeg vil ikke sette det opp mot hverandre, fordi natur er også veldig viktig, sier Greibesland.