Frustrert over bremsekontroller

Tungbilsjåfører i Agder mener myndighetenes bremsekontroller er for dårlige og viser forskjellige resultater. Bremsene kan bli godkjent en plass og underkjent en annen plass.

Tungbilkontroll

DÅRLIGE BREMSER: Bremsekontrollene er for dårlige, mener lastebileier. Bremsetester gir ulike resultater.

Foto: Yngve Tørrestad / NRK

Lasebileier Gunnar Wågestad i Tvedestrand gjennomførte to kontroller av bremsene på sin lastebil.

Den ene kontrollen godkjente bremsene, mens den andre ikke gjorde det.

– Problemet er at bremseprøvene gir forskjellig resultat, sier Wågestad, som kaller det hele en skandale.

Lastebileier Gunnar Wågestad skulle selge sin lastebil og fikk den EU-godkjent, der bremsekontroll på en rulleprøver var inkludert.

Flere har opplevd det samme

Både verksteder og vegvesenets egne trafikkstasjoner bruker disse rulleprøverne.

Bilen ble godkjent, men kjøperen, Magne Finsrud var likevel ikke sikker, og testet den en gang til. Da med motsatt resultat.

– Jeg har kjørt i mange år og prøvd mange forskjellige biler. jeg merket at bremsene på bilen var for dårlig. Så jeg tok en ny test, og den ble ikke godkjent. Det skyldes at de apparatene er for dårlige, sier Finsrud.

LES OGSÅ: Toyota tilbakekaller 436 000 biler

Og de to får støtte fra Rune Damm, teknisk rådgiver i Norges Lastebileierforbund.

– Dette går ut over trafikksikkerheten. Dette er et omfattende problem, og vi har kjent til det i mange år, sier Damm.

– Hvorfor blir det ikke gjort noe med dette?

– Det må du spørre Vegdirektoratet om, sier Damm.

Vet om problemene

Vegdirektoratet sier at de er kjent med disse problemene.

– En viktig forutsetning er at bremserulleren må vedlikeholdes i henhold til prøverens fabrikant, sier senioringeniør Reidar Harry Svendsen.

Senioringeniøren sier han har full forståelse for at lastebilsjåfører reagerer på usikre bremsekontroller. Også Statens vegvesen har tidligere foretatt tester blant de som foretar kontrollene.

Og de avdekket ujevn kvalitet. Svendsen sier bremsekontroller på tunge kjøretøy blir foretatt både på verksteder og på egne stasjoner langs veiene.

Dermed er det mange kontrollstasjoner å følge opp.

– For å sikre bedre kvaliteten er derfor Universitet i Agder engasjert med et eget studie, sier Svendsen.