I dag jobber han selv som tilgjengelighetsambassadør i Scandic-kjeden. Nylig var han på inspeksjon på Scandic Sørlandet i Kristiansand. Samtidig holdt han kurs for hotellets ansatte om tilgjengelighet.
I sitt forrige yrkesliv var han kokk, men i 1999 ble han rammet av en reumatisk sykdom. Dette svekket funksjoner i kroppen som gjorde at han måtte gi seg.
Men i 2002 ble Magnus invitert i bryllup som innebar en lang reise. Det ble vendepunktet.
Turte ikke reise
– Jeg sjekket nettsidene til fem forskjellige hoteller på det aktuelle reisemålet. Her kunne jeg ikke finne noen informasjon om tilgjengelighet for folk med spesielle behov.
Det endte med at reisen ble avbestilt fordi han ikke følte seg trygg nok til å reise med den informasjonen han hadde fått.
I 2003 fikk han muligheten til å fortelle om opplevelsen sin til Scandic-kjeden, det endte med fast jobb.
Dermed er han en av de heldige. Tall fra Statistisk sentralbyrå (SSB) viser at 85 000 potensielle arbeidstakere med nedsatt funksjonsevne står uten jobb.
Les: CP-rammede Marthe fikk jobb i NAV
Verdens mest bereiste servicehund?
Magnus har i korte perioder vært avhengig av rullestol. I dag klarer han seg ved hjelp av stokk, og med god hjelp fra servicehunden Dixi som alltid er med.
Sammen reiser de rundt for å inspisere Scandic-hoteller i hele Norden.
Dixi gjør at Magnus kan fungere i jobben som tilgjengelighetsambassadør. Hun ser ut til å kose seg i glansen. Via sin egen Instagram-profil deler hun bilder fra utfluktene sine. De blir det mange av.
Magnus og Dixi er i Norge omtrent ukentlig.
– Dixie hjelper meg med alt. Enten det er å bære datamaskinen, eller legge frem klær jeg skal ha på meg.
I dag har Magnus ansvaret for alt av tilrettelegging i kjeden. Det kan dreie seg om alt fra at gjester får allergivennlig mat til at det er teleslynger tilgjengelig på møterommene. Hans utgangspunkt er at små ting kan utgjøre store forskjeller for mange.
Et håndtak på innsiden av døra til handikaptoalettet er også en gjenganger. Mange synes det er vanskelig å rygge med rullestol og samtidig lukke døren. Et håndtak på innsiden løser problemet.
Les også:
En ny måte å tenke på
Ricardo Sousa er hotelldirektør på Scandic Sørlandet.
Han er glad for å ha en tilgjengelighetsambassadør.
– Man ser ting på en litt annen måte etter at Magnus har vært her. Tilgjengelighet er med på å sikre god kvalitet i vår tjeneste. Fornøyde gjester er det viktigste, uavhengig av hvilken hindring de måtte ha, forsikrer hotelldirektøren.