NRK Meny
Normal

Fortviler over statens veiprioriteringer

Regjeringens store veiutbygginger blir såpass omfattende og kostbare at norske selskaper kan bli holdt utenfor. Bransjen fortviler over prioriteringene.

gravemaskin

Nye Veier AS vil prioritere store kontrakter fremover.

Regjeringens veiselskap Nye Veier AS skal de neste 20 årene ha ansvaret for sju større veistrekninger.

Men de planlagte veiutbyggingene kan bli så kostbare at det kun er utenlandske selskaper som har penger nok til å legge inn anbud. Det reagerer bransjeorganisasjonen på.

– Vi er redd for at veiselskapet nå kjører inn egne store prosjekter med mange anleggsmaskiner, og at vi som mindre og mellomstore entreprenører derfor ikke får lov til å være med, sier regionsjef hos Maskinentreprenørenes Forbund, Tore Åsen.

Vil bygge billigere

Også lokale maskinentreprenører er skuffet. Direktør i Repstad Anlegg i Søgne, Mona Mortensen mener veiselskapet kunne sett på andre alternativer.

– Vi hadde ventet veldig lenge på denne store utbyggingen. Derfor hadde vi håpet at kontraktene var av en slik størrelse at mindre bedrifter kunne gå sammen for å gi en konkurrerende pris.

Hun legger til:

– Et annet alternativ kunne vært at riksentreprenører kunne få gitt en pris som en

Ingrid Dahl Hovland

Administrerende direktør i Nye Veier AS, Ingrid Dahl Hovland.

Foto: NRK

underentreprenør får.

Administrerende direktør i Nye Veier AS, Ingrid Dahl Hovland, sier det trolig ikke blir aktuelt.

– Den stykkvise og delte veibyggingen som har vært de siste årene er kostbar og lite samfunnsnyttig, påpeker hun.

Hovland understreker at selskapet vil prioritere større kontrakter fremover.

– Det vil være en utvikling som går i den retningen, men her er det viktig at vi spiller med bransjen. Vi ønsker kompetanse og konkurranse, sier Hovland.

– Vi har nok kompetanse i Norge

Mortensen synes likevel at prioriteringene ikke trenger å gå på bekostning av pris.

– Jeg er helt enig i at vi skal fokusere på å bygge de store veiene og de lange parsellene, men vi kan dele det opp slik at norske bedrifter kan gå inn og få en god pris, sier hun.

Nytt veisleskap

De fire samarbeidspartiene presenterte i april i fjor det nye veiselskapet. F.v.: Abid Raja (V), Hans Fredrik Grøvan (KrF), Linda Hofstad Helleland (H) og samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp).

Foto: Simon Solheim / NRK

Det var stor begeistring da regjeringen og samarbeidspartiene ble enige om et nytt veiselskap. Selskapet startet opp ved sist årskifte, ble stasjonert i Kristiansand og fikk 130 milliarder i oppstartspotten.

Selv om det er snakk om store veiutbygginger synes Mortensen det er unaturlig at store utenlandske bedrifter får ansvaret for å gjennomføre dem.

– Vi har mange ingeniører med kompetanse i Norge, og da tenker jeg spesielt på oljesektoren der mange har mistet jobben. Mange av disse trenger jobb videre, så kompetansen har vi selv, understreker hun.