Fylkesmannen i Aust- og Vest-Agder fortsetter med anonyme og hemmelige skjenkekontroller på Superspeed-båtene som går til Danmark fra Kristiansand og Larvik.
Fylkesmannen har forlenget avtalen med et privat etterforskningsfirma i Tønsberg som skal utføre to hemmelige og anonyme kontroller på hvert av skipene i 2016.
- LES OGSÅ:
- LES OGSÅ:
Ingen forhåndsvarsling
NRK har fått tilgang til den skriftlige avtalen som er inngått med det private etterforskningsfirmaet.
Skjenkekontrollene på skipene skal gjennomføres med to kontrollører og de ansatte på skipene skal ikke forhåndsvarsles om kontrollene.
Dersom det avdekkes brudd på regelverket skal etterforskningsfirmaet levere dokumenterte rapporter med tilhørende fotomapper som vil danne grunnlag for en straffereaksjon mot Color Line.
Rapportene skal leveres fylkesmannen i løpet av 2 virkedager etter kontrollene.
– Kontrollørene tar plass helt anonymt i skjenkeområdet på skipene og observerer det de ser. Når skipet nærmer seg land tar de kontakt med skjenkeansvarlig på skipet, legitimerer seg, og forteller hva de har observert. Så skrives en rapport om kontrollen.
Det sier seniorrådgiver hos Fylkesmannen i Aust- og Vest-Agder, Fredrik Dahl.
- LES OGSÅ:
- LES OGSÅ:
Flere utfordringer rundt alkoholskjenking
Dahl sier det er flere utfordringer rundt skjenking av alkohol på passasjerbåter.
– Det er et forholdsvis lite område på skipet hvor skjenking av alkohol er lovlig. Men det selges også taxfree-varer og det kan være vanskelig å vite om berusede personer er overskjenket i skjenkeområdene, eller om de har drukket taxfree-varer et annet sted på skipet. Folk kan også komme beruset om bord, sier Dahl.
Fylkesmannen betaler 15.800 kroner til etterforskningsfirmaet per kontroll på strekningen Larvik-Hirtshals og 20.600 kroner mellom Kristiansand og Hirtshals.
Fylkesmannen utferdiger også egne id-kort til "detektivene" som skal fremvises i etterkant av kontrollene.
Et krevende arbeid
– Vi har stort sett kun gode erfaringer med disse kontrollene. Vi følger regelverket rundt skjenking og har velutdannet personell om bord. Men lik andre steder på land med mange gjester, er det krevende å sikre at andre ikke kjøper til de som ikke selv får kjøpe alkohol.
Det sier konserndirektør for kommunikasjon og samfunnskontakt, Helge Otto Mathisen.
– Hvilke utfordringer har dere med at passasjerer åpner og drikker taxfree-varer om bord?
– Det er få slike hendelser som avdekkes i løpet av et år og som regel er det utenlandske reisende som tar en øl ute på dekk, både fordi de har en annen alkoholkultur og at de ikke kjenner våre regler, sier Mathisen.
Han er positiv til de anonyme skjenkekontrollene, men påpeker at kontrollørene ikke må reise under falskt navn.
– Det er viktig at kontrollørene reiser under deres riktige navn slik at det ikke blir brudd på lovverket rundt passasjerlistene, avslutter Mathisen.