– Lydopplevelsen med vinyl henger mye sammen med det fysiske. Det å kunne sette seg ned å ta musikken hakket mer seriøst enn å trykke på Spotify-knappen, gjør totalopplevelsen mer hellig for mange, sier medeier Arne Kjelsrud Mathisen.
Grimstad-mannen er selv musiker og produsent, og er nå med på den nyoppstartede vinylfabrikken i Egersund.
Det er Norges første vinyltrykkeri i drift på 30 år.
– Mange band og artister ønsker å gi ut fysisk musikk, og nå som CD-en er begynt å bli faset ut har vinylen fått en oppsving, sier Mathisen og legger til:
– Det var en såpass spennende utvikling og førte til at vi ønsket å sette i gang med dette.
Tidligere har norske artister som ønsket å gi ut musikk på vinyl måtte gjøre det gjennom fabrikker i Tyskland og Øst-Europa. Nå finnes det et norsk alternativ.
IMPORTERT: Vinylpressa på fabrikken i Egersund er importert fra Canada.
Foto: Mads Nielsen / NRKRealiserte drømmen
Sammen med Frode Strømstad (også kjent som frontfigur i «I Was A King»), har duoen skaffet seg fabrikklokaler, og fått levert vinylpresse fra Canada. Nå er de i gang for fullt med vinyltrykkingen.
– Det finnes ikke andre som gjør dette i Norge – og jeg har alltid savnet det, sier Strømstad.
Flere ganger har han tenkt «hva om det fantes?».
– Da skulle jeg gitt ut veldig mye mer vinyl, sier han.
Nå er drømmen realisert.
– Det har vært litt svinn i starten, men det er blitt bedre nå som vi er skikkelig i gang, sier Strømstad og ser på en stabel med vinylplater som er deformerte etter trykking.
Vinyl har passert CD-en
I år er det 70 år siden LP-en kom, samtidig er første gang i nyere tid at International Federation of the Phonographic Industry (IFPI) i Norge registrerer at vinylsalget er forbi CD-salget.
– Mange liker rett og slett vinyl. Det er fremdeles et nisjeprodukt, men det er et produkt både artister og publikum omfavner, sier Marte Thorsby, managing director i IFPI Norge.
CD-salget første halvår i 2018 sank med 34 % sammenlignet med første halvår i fjor. For vinylsalget var det en liten oppgang, etter flere år med allerede stor vekst, ifølge ifpi.no. Strømmetjenestene nærmer seg nå en markedsandel på nærmere 90 % av den solgte musikken.
En miks av nytt og gammelt
– Det som er fascinerende når man ser topplistene på vinylsalget er at det finnes en blanding av nye norske artister, samt gamle legendariske band, sier Thorsby.
– Med andre ord ser de helt annerledes ut enn de andre topplistene, legger hun til.
Thorsby ser ingen grunn til at vinylen-bølgen skal dabbe av etter hvert, ettersom det har gått fra å være en urban nisjegreie, til noe for flere sjangre og målgrupper.
– Vinylens oppgang viser at mange fremdeles ønsker en LP med cover og alt som følger med. En perfekt personlig julegave å gi bort til absolutt alle, avslutter hun.