NRK Meny
Normal

Forskjellsbehandling

I Sørlandsakademiet 27. mars var det Mikael H. Snaprud som kåserte.

Mikael H. Snaprud

Mikael H. Snaprud

Foto: Sigtor Kjetså / NRK

Mikael H. Snaprud er 1.amanuensis ved institutt for informasjons- og kommunikasjonsteknologi, UiA. Han forsker spesielt på tilgjengeligheten til Internett.

Her kan du høre kåseriet:

Forskjells-behandling

Forskjellsbehandling

God morgen! Jeg regner med at det er noen av dere som sitter i bil på vei til jobben just nu.

Jeg gleder meg til vi snart får en fin, ny motorvei fra Grimstad til Kristiansand. Tenk å kunne suse frem i 100 km i timen til jobb en glitrende morgenstund. Det er likevel en ting som gjør meg litt betenkt med denne veien. Det viser seg at for å få ned prisen på veien har myndighetene sett seg nødt til å inngå en avtale med næringslivet.

Avtalen gir oss bilister en viss begrensning i valg av bilmerker. I disse offentlige sparetider har myndighetene heldigvis fått en avtale med Volvo. Det svenske bilfirmaet skal betale flere mil av veien. Til gjengjeld får alle med Volvo passere gratis i bommen. Ulempen er at vi som har valgt andre bilmerker fremdeles må betale når vi skal ut på veien.

Dette er selvfølgelig ikke sant, og det er heller ingen grunn til å tro at det skal bli noen forskjellsbehandling av ulike bilmerker i bomstasjonen.

Derimot finnes det andre veistrekninger hvor norske nasjonale myndigheter i en årrekke har drevet en slående forskjellsbehandling.

Dette gjelder spesielt på våre informasjonsveier.

Ett eksempel er Skattefunn, et program for å stimulere til mer forskning i Norge. Alle bedrifter som vil forske sammen med universiteter kan søke om støtte fra Skattefunn. Men - og nå kommer det - bare de som har Microsoft Internet Explorer Versjon 5.0 eller nyere kan få tilgang til søknadsskjemaet. Kun de som har et produkt fra Microsoft, én bestemt leverandør blant mange, kan levere en søknad.

Dette er en barriere som kommer av at nettstedet ikke er utformet i henhold til åpne standarder. For å gjøre det mulig for alle leverandører å lage nettlesere som virker, må nettsteder utformes etter åpne standarder. Slike standarder gjør det f.eks. mulig for deg å fylle drivstoff fra ulike oljeselskaper på bilen din uten at den vil hoste eller få startvansker. Tenk om alle som har en Volvo måtte fylt bensin på Esso, mens alle med Opel måtte kjørt videre til de fant en Shell-stasjon. Slik har vi det heldigvis ikke.

Mobiltelefoner er et annet eksempel hvor åpne standarder brukes. Jeg kan ringe med min Ericsson til venner som har Nokia, selv om Ericsson og Nokia konkurrerer så det ryker.

Åpne standarder stimulerer konkurranse mellom ulike leverandører og gir oss dermed bedre utvalg og lavere pris.

For å sikre at vi får bedre utvalg også på Internett, har den største innkjøperen i Norge - Staten - nå begynt å stille betydelige krav på vegne av oss alle. Regjeringen, med Fornyingsdepartementet og statsråd Heidi Grande Røys i spissen, har på tampen av fjoråret slått fast at all offentlig informasjon som kommer fra staten skal legges ut i åpne standarder for å kunne leses og brukes av alle.

Enighet om standarder er lønnsomt for oss forbrukere og noen ganger helt avgjørende. For eksempel setter jeg stor pris på at alle som kjører langs norske motorveier er enige om å holde seg på høyre side – en standard de fleste av oss følger uten videre ettertanke.

Dermed ønsker jeg alle egder en god dag, og god tur videre, både dere som kjører Volvo og alle andre .