Hopp til innhold

Dette har du krav på dersom Sørlandsbanen er forsinket

Forbrukerrådet mener at NSB ikke informerer kundene godt nok om retten de har til å få tilbakebetalt deler av billetten ved forsinkelser. NSB sier at de opplyser kundene om rettighetene på nettsidene sine.

Sørlandsbanen

De reisende har rettigheter dersom toget er forsinket, men Forbrukerrådet mener NSB ikke informerer godt nok om disse rettighetene.

Foto: Tor Saltrøe / NRK

Hvis du blir mer enn 30 minutter forsinket ved de mellomlange rutene eller 60 minutter forsinket på de lange rutene har du krav på å få tilbake halvparten av det du har betalt.

Dette er rettigheter som de reisende har, mener Forbrukerrådet, som kritiserer NSB for å informere for dårlig om dette.

– NSB må betale passasjerene det de skylder.

Det sier regiondirektør i Forbrukerrådet i Agder, Eirik Nyberg.

En undersøkelse Forbrukerrådet har gjort viser at NSB er svært så hemmelighetsfulle om passasjerenes rettigheter, heter det i en pressemelding fra Forbrukerrådet.

I dag skal Forbrukerrådet ut og fortelle forbrukerne hva de har krav på hvis de blir forsinket hjem til jul.

Det skjer på togstasjonene i Bodø, Trondheim, Bergen, Gjøvik, Fredrikstad og Oslo.

Krever slutt på hemmelighold

Eirik Nyberg

Regiondirektør Eirik Nyberg mener NSB hemmeligholder de reisendes rettigheter.

Foto: Håkon Eliassen / NRK

Når du har kjøpt en togbillett, har du gjort en avtale med NSB. Hvis toget ditt blir forsinket, kan det derfor være at NSB har brutt avtalen, og skylder deg penger eller alternativ reise, mener Forbrukerrådet.

En undersøkelse viser at to av tre ikke har kjennskap til rettighetene sine når toget er forsinket, sier Nyberg.

– Rettighetene er gode nok, men NSB holder dem hemmelige, og det må de skjerpe seg på, sier han.

Informerer på nettsidene

NSB sier til NRK at de informerer kundene på NSBs nettsider.

Kommunikasjonssjef Åge-Christoffer Lundeby i NSB sier NSB bruker internett som hovedinformasjonskilde.

Åge-Christoffer Lundeby

Kommunikasjonssjef i NSB, Åge-Christoffer Lundeby, sier NSB informerer på selskapets nettsider.

Foto: NRK

– Vi informerer på nettsidene våre og gjennom andre kanaler der det er naturlig. Det er ikke sånn at vi ikke vil at folk skal vite om rettighetene sine, sier han.

NSB har ingen konkrete planer om å gjennomføre endringer i rutinene sine, men tar med seg alle innspill videre når det gjelder kundeinformasjon.

Bruk høyttaleranlegget

– Når toget er forsinket, bør NSB raskt fortelle passasjerene om hva de har krav på. Det bør for eksempel være en selvfølge at NSB bruker høyttaleranlegget om bord for å fortelle passasjerene om hva de har krav på. Også de ventende på perrongene må få beskjed, sier Eirik Nyberg i Forbrukerrådet i Agder.

Forbrukerrådet krever også at det må bli enklere å få tilbake penger fra NSB.

– I dag må du skrive ut et klageskjema og sende med kvitteringer i posten. Det er rett og slett gammeldags, og oppleves som tungvint av mange. Det er på tide at NSB moderniserer seg og gjør klageprosessen heldigital, sier Nyberg.

Regiondirektøren peker også på at mange nå har en profil på nsb.no, der de registrerer informasjon om reisene.

– NSB bør derfor enkelt finne frem til hvem som blir rammet av forsinkelser, og kan både gi informasjon, og betale direkte til passasjerene uten at de må gjennom en papirmølle først, avslutter Nyberg.

null
Spiller nå
Lett å få flyskrekk av dette - men det finnes råd 00:41
Neste

Økonomistatus

Strømpris i dag

Inkludert avgifter

Billigst kl. 04 1,61 kr
Dyrest kl. 07 3,12 kr

Strømkostnader nå

  • Steke pizza 0,6 kr 25 min.
  • Dusje 6,3 kr 10 min. / 100 liter vann
  • Vaske klær 0,8 kr En vask
  • Varmeovn 1,6 kr 1000w, en time

Styringsrenta i prosent

Høyere styringsrente betyr økte utgifter dersom en har boliglån

Økte matpriser

Hvor mye matprisene har økt det siste året, sammenlighet med lønnsutvikling

  • Matvarer Mars 2023 – mars 2024
    + 6,1 %
  • Lønnsutvikling Anslag for 2024
    + 4,9 %