NRK Meny
Normal

Forbereder seg på kineser-invasjon

Norge er landet som prosentvis vokser mest på det asiatiske turistmarkedet. Visit Sørlandet er forberedt på kinesisk invasjon.

Turister i Oslo, Vigelandsparken

Stadig flere kinesere vil oppleve Norge, mange drar også til Sørlandet.

Foto: Andersen, Aleksander / NTB scanpix

Heidi Sørvig

Heidi Sørvig i Visit Sørlandet er forberedt på flere kinesiske turister og gjester i landsdelen.

Foto: Pål Tegnander / NRK

– Vi ser en mulighet for at kinesere som besøker Sørlandet på forretningsreise også kan være potensielle kunder i et turistmarked, sier Heidi Sørvig i Visit Sørlandet.

Kinesisk turisme til Sørlandet blir stadig viktigere. I den sammenheng har nå Visit Sørlandet oversatt nyttig informasjon om landsdelen til kinesisk.

Også informasjon om Telemark og Rogaland er oversatt.

Ferie og forretning

I første omgang er satsingen rettet mot næringslivet, men Sørvig er ikke i tvil om at dette vil øke og endre seg i årene fremover.

Les også: Kinesiske turister strømmer til Norge

– Om personen har vært på forretningsreise i landet tidligere, er muligheten god for at flere øyner muligheten til å ta med seg familien på neste reise og kombinere forretning og ferie.

Sørvig har klare tanker for Sørlandet som feriemål.

– Vi undersøker muligheten for at Sørlandet kan bli en slags «ferie på landet» utenfor København, som er byen med fleste kinesiske turister i Skandinavia.

Er forberedt

Det er ikke bare Visit Sørlandet som er forberedt på at kineserne kommer. Det er også lokale bedrifter.

I fjor vår var en rekke bedrifter på kurs for å bli «eksperter» på service til kinesiske gjester og turister. Kurset er en del av det skandinaviske pilotprosjektet Chinavia.

Les også: Kinesiske turister vender tilbake

Her fikk bedriftene vite at kineserne er opptatt av rabatter og taxfreehandel.

Ming Ming Dong

Foredragsholder Ming Ming Dong i Chinavia lærer næringslivet fra Sørlandet hvordan man skal behandle kinesere.

Foto: Visit Sørlandet / Arena Usus

En av foredragsholderne Ming Ming Dong som selv opprinnelig er fra Kina hadde klare råd til bedriftene.

– Gi kineserne mange komplimenter for valgene de gjør, og de vil kjøpe mer. Er de i følge med foreldre, så skryt av det flotte «barnet». Det gjør foreldrene stolte og glade, og de blir fornøyde gjester som bruker mer penger.