For mye penger - tapte

Elever fra Vågsbygd tapte i en internasjonal oljekonkurranse i London. Årsak: De fikk for mye penger på bok.

Vågsbygdelever i Oilsim-finale

Simon Sivertsen, Ina Grosås og Solveig Matre Gåland fra Vågsbygd hadde for mye penger på bok til å vinne i oljekonkurransen Oilsim.

Foto: Kjetil Hjertvik, Oljeindustriens Landsforening / NRK

Kilde: Oljeindustriens Landsforening

Konkurransen som kalles Oilsim ble avsluttet i London lørdag, hvor elevene fra Vågsbygd videregående ledet etter første runde. Finalen ble gjennomført gjennom en simulator hvor elevene skulle forvalte oljeinvesteringer på en fornuftig måte.

Vågsbygd-elevene ble nummer 5 av totalt 7 lag. Selv om de fant mest olje, ble de sittende igjen med altfor mye penger på bok.

Det gikk altså ikke helt som i begynnelsen av januar, da elevene vant den norske finalen.

Norgesmestre i oljeleting

Konkurransen arrangeres av Oljeindustriens landsforening, som samarbeider med oljenasjoner over hele verden.

Måtte investere 1,4 milliarder

- Som i den nasjonale finalen foregår simuleringen ved at det lille virtuelle oljeselskapet fra Vågsbygd konkurrerer om å få mest mulig igjen av investeringene sine. Startkapitalen er 200 millioner dollar, eller snaut 1,4 milliarder kroner med dagens dollarkurs, forklarer Kjetil Hjertvik som er informasjonssjef i Oljeindustriens Landsforening (OLF).

Vågsbygselevene kjempet mot elever fra Storbritannia, Danmark, Færøyene Island og Grønland. Selv om det i det virkelig liv trolig er Island som sliter mest med den nasjonale økonomien, var det islendingene som stakk av med seieren i Oilsim.

- Det var jo selvfølgelig skuffende for elevene, for de har gjort det veldig godt frem til slutten, sier lærer Audhild Strømme rett etter konkurransen.

Elevene selv var ikke tilgjengelig for kommentar, for de hadde løpt rett ut for å oppleve London som trøst.

Skal øke interessen

For beløpet de disponerte, måtte de blant annet kjøpe og tolke seismiske kart, leie inn borerigger og annet utstyr. Hensikten var å forvalte verdiene på en fornuftig måte, men taktikken røk mot slutten.

Hensikten med konkurransen er ifølge Hjertvik i OLF å øke ungdommenes kunnskap om oljenæringen og å øke deres interesse for real- og teknologifag. Det har i hvertfall vært tilfelle for elevene, sier lærer Audhild Strømme.

- Selv om vi ikke gikk helt til topps, tror jeg dette har ført til at hele klassen har blitt mer interessert i denne typen fag.