NRK Meny
Normal

Sprengningsarbeid i over ett år

Det vil ta over ett år å sprenge tunnelen mellom Hidra og fastlandet. Årsaken er vanskelige grunnforhold i Hidrasund.

Tunnel Hidra

Statens vegvesens tunnel-tegninger.

Foto: Hentet med tilatelse fra www.vegvesen.no / Statens Vegvesen

Hidra-møtet

Flere av de oppmøtte tok til ordet under folkemøtet tirsdag

Foto: Johanne Tunaal-Larsen / NRK
Oddvar Kaarmo

Prosjektleder Oddvar Kaarmo i Statens vegvesen fortalte forsamlingen om planene.

Foto: Johanne Tunaal-Larsen / NRK
Jon Hansen leder for arbeidsgruppa "Snu industri sør"

Jon Hansen leder for arbeidsgruppa 'Snu industri sør' er klar på hva han vil ha.

Foto: Johanne Tunaal-Larsen / NRK

Etter over 40 års kamp kom det endelige vedtaket i fjor høst. Nå er det bevilget drøyt 340 millioner kroner til tunnelen.

Men mye skal på plass før anleggsarbeidet kommer i gang.

Tirsdag kveld møtte flere hundre forventningsfulle øyfolk Statens vegvesen på det første folkemøtet på Hidra.

Spørsmålene var mange: ” Blir det trygt for syklister å sykle til byen?”, ” Jeg forstår ikke hvorfor det er behov for en rundkjøring?” og ”Blir tunnelen godt nok opplyst?” var noen av dem.

Prosjektleder Oddvar Kaarmo i Statens vegvesen svarte så godt han kunne.


– Det som var viktig nå var å få presentert oss. Vi fikk fortalt at vi er åpne for innspill og vi vil ta inn over oss mange av forslagene, sier han.

Mulig flytting av tunnelinnslaget

Det har allerede kommet forslag om å flytte tunnelinnslaget på Hidra-siden. Et forslag som har ført til engstelse for at flere må flytte fra husene sine.

Jon Hansen, som leder arbeidsgruppen kalt «SNU Industri Sør», tar på seg skylda for uroen.

– Med steinmassen som kommer ut av tunnelen kan vi etablere ett industriområde på 60 mål. Med mulighet for industrivekst på Hidra. Altså ikke bare få en tunnel, vi kan få så uendelig mye mer, sier han.

Men Hansen trenger 730.000 kubikk med stein til et nytt industriområde. Om vegvesenet flytter tunnelinngangen 30 til 40 meter blir det uansett en vinn-vinn-situasjon, hevder Hansen.

– Må gjøre dette

Vegvesenet sparer minst 10 millioner fordi de slipper å fylle ut enorme områder til en rundkjøring. Hansen sparer minst 35 millioner om han slipper å skaffe utfyllingsmasse.

– Kommunen kan ikke la være å gjøre dette. Det er snakk om 50 millioner kroner som de spytter inn selv. Hvis de nå samler seg om forslaget som ligger på bordet. 50 offentlige millioner kroner kan brukes til mye mer nyttig enn en rundkjøring.

Dermed kan det bli en kamp om hvem som skal betale for å flytte steinen. Kaarmo i vegvesenet blir i alle fall fornøyd om han blir kvitt noen hundre tusen kubikk.

– Da kan man ikke bare ha et håp om at noe skal gå i orden, da må han ha veldig konkrete planer. Da må pengene på bordet, sier Kaarmo.

Folkemøte Hidra

Flere hundre øyfolk møtte opp på folkemøte på Hidra tirsdag kveld.

Foto: Johanne Tunaal-Larsen / NRK

Starter rundt nyttår

Uenigheter om hvor tunnelinngangen kommer påvirker ikke tidsplanen, sier Kaarmo. Sprengningsarbeidet starter rundt nyttår. Fra sen-høsten 2013 blir det bompenger på rundt 150 kroner i stedet for en fergebillett for å komme til og fra Hidra.

– Jeg tror det blir fint, men mange er ikke like begeistret, sier en av kvinnene på møte.

– Hvorfor det?

– De er redde for å miste det sosiale miljøet på ferja, svarer hun.

Problematisk arbeid

Fjellet som skal sprenges neste år er svært dårlig, sa Kaarmo til de rundt to hundre frammøtte på Hidra i går kveld. Det er særlig midt på den 3,2 kilometer lange tunnelen at Kaarmo ser for seg problemer.

Foreløpig har prosjektledelsen liten oversikt over denne svakhetssonen. De vet heller ikke hvor omfattende sikringsopplegg som må til.

Derfor vil ikke Kaarmo si hvor mange uker de må bruke på sprengningsarbeidet. Men han sier med litt flaks kan det ta et drøyt år å komme gjennom.