NRK Meny
Normal

Føler seg presset bort fra havna

City Train er i konflikt med Kristiansand Havn og politiet. I år må togene stå parkert bak silokaia når cruiseturistene kommer. City Train frykter at ingen vil se togene der.

City Train

City Train har kjørt cruiseturister i Kristiansand i tjue år, nå kan det bli slutt.

Foto: Håkon Eliassen / NRK

– Etter 20 år med kjøring av turistene fra havna, føler jeg meg presset ut, og jeg tror ikke de forstår konsekvensene, sier en oppgitt Vidar Haugedal, daglig leder i City Train i Kristiansand.

Konflikt på kaia

Det har oppstått en konflikt mellom Kristiansand Havn, politiet og City Train.

– Nå blir togene våre plassert bak Kilden der ingen cruisepassasjer vil oppfatte at det finnes et guide tilbud. Vi er også nektet å stå inne på kaia der passasjerene er for å gi ut informasjon og salg av dagsbilletter, forklarer Haugedal i City Train.

City Train er oppgitt og skuffa over politiet og Kristiansand Havn som krever at togene blir parkert bak de høye siloen på kaia.

– Nå sier politiet at området foran Kilden er gågate og fortau. Det samme politiet har gitt oss tillatelse til å kjøre på fortau og gågater i vår faste rute i sentrum, forklarer Haugedal.

City Train er i konflikt med Kristiansand Havn og politiet. I år må togene stå parkert bak silokaia når cruiseturistene kommer. City Train frykter at ingen vil se togene der.

Kamp om kundene

City Train er ikke alene om å ville tjene penger på cruiseturistene. Et turistbuss selskap med et hop on/hop off- tilbud har etablert seg på kaia, i tillegg har havnevesenet en egen avtale med et buss selskap.

Kranglingen på kaia startet allerde i fjor, som var første sesongen City Train fikk konkurranse av hop on/hop off-bussene til Open Top Sightseeing Norway AS.

Nå er fagetatene i Kristiansand kommune, med politiet i spissen, enige om et regelverk med klare retningslinjer for aktørene.

– Togene til City Train er kjøretøy og derfor må de parkere utenfor gågaten, der de kan komme i konflikt med gående. Turistbussen er større så den får stå nærmere kaia der det er mest plass. Bussene som Kristiansand Havn har avtaler med er det havnen som plasserer der de ønsker. Det sier Yngvar Aas, leder for trafikkavsnittet ved Agder politidistrikt.

Det har vært uenighet mellom de kommersielle aktørene og det offentlige, i havneområdet over en lengre periode.

Ifølge politiet har parkeringsetaten måtte rykke ut flere ganger for å roe gemyttene blant aktørene som konkurrerer om den beste parkeringsplassen.

– Vi må ha det ryddig i havna og forutsigbart. Så får City Train og de andre markedsføre seg på andre måter, for de må parkere der regelverket krever, avslutter Aas i trafikkavsnittet.

Politiet er klar på at de ikke er i en konflikt med City Train.

– Storm i et vannglass

Assisterende havnedirektør Thomas Granfeldt kjenner seg heller ikke igjen i konflikten som Haugedal opplever, og han påpeker at det ikke er han som har ansvaret for området der City Train vil parkere.

– Jeg opplever dette som storm i et vannglass. Jeg har hatt gjentatte møter med City Train og de ble tildelt den beste plassen som jeg har myndighet over, forklarer Granfeldt.

Thomas Granfeldt

Assisterende havnedirektør Thomas Granfeldt kjenner seg ikke igjen i konflikten som City Train opplever.

Foto: Per-Kåre Sandbakk / NRK

Granfeldt er fornøyd med samarbeidet med City Train, men han forstår ikke at Haugedal føler seg dårlig behandlet.

– Jeg må si jeg ble skuffet selv da togene ikke dukket opp da det første cruiseskipet la til kai litt tidligere denne måneden, sier Granfeldt.

– Vi deltok ikke grunnet mangel på forståelse for vårt problem. Vi stiller nå til cruiseanløpet 1. mai for å vise og fortelle de ansvarlige om hvor viktig det er at vi blir tatt hensyn til av Kristiansand havn og politiet, påpeker Haugedal.

Cruiseturister på ville veier

Hver sommer i 20 år har City Train fraktet flere tusen turister rundt i Kristiansand sentrum.

– Konsekvensen av at vi må parkere mer skjult, er at cruisegjestene kan ende med å vandre av gårde på egen hånd, og gå glipp av severdigheter og hva næringslivet byr på i sentrum, advarer Haugedal.

På rutene som City Train kjører får gjestene se de største attraksjonene i sentrum, og de fraktes til byen butikker og handlesenter.

– Dette vil bety tapte inntekter for meg, og trolig også tapte inntekter for handelsstanden i Kristiansand, ifølge Haugedal.

Føler seg presset ut av havna

FÅR IKKE STÅ PÅ KAIA: I år må togene stå parkert bak silokaia når cruiseturistene kommer. City Train frykter at ingen vil se togene der.

Foto: Håkon Eliassen / NRK

Setter kjepper i hjulene

Haugedal forklarer at mindre kjøring av cruisegjester vil gå utover kjøp av nye tog som selskapet trenger, som igjen vil gå utover tilbudet Kristiansand tilbyr turistene.

– Kommunen ønsker at vi skal kjøre turister i Ravnedalen og på Odderøya i Kristiansand, der terrenget er bratt. Uten inntektene fra cruisekjøring strever City Train med å ha råd til å ruste opp med kraftigere tog som kan kjøre de på nye traseene, sier Haugedal.

Nytt av året er at politiet i Kristiansand har gitt City Train ett års prøvetid på alle steder som toget kjører. Det reagerer Haugedal på.

– Vi har gjennom alle våre 28 år aldri hatt en eneste ulykke eller et alvorlig uhell med vår kjøring. Med ett års prøvetid på alle steder så kan ikke vi stille med et nytt tog i år, til en verdi av to millioner kroner.

Politiet forklarer at spesielt City Train sin rute i Markensgate i Kristiansand har vært omdiskutert i flere år.

– Dette må Haugedal leve med, fagetatene er enige om at han får et års tillatelse av gangen slik at vi kan være sikre på alle reglene følges. I gågaten er det viktig med god orden, sier Yngvar Aas, leder for trafikkavsnittet i politiet.

Det har ikke vært dialog mellom partene så langt. Nå har Haugedal og City Train bedt om et møte med havna og politiet den 12. mai, med mål om å løse konflikten.

– Tida går fort og cruiseturistene har allerede begynt å komme, så vi skal gjøre vårt for å prøve å finne en løsning her, avslutter daglig leder, Vidar Haugedal.