Dyreparken i Kristiansand har allerede solgt nesten 17.000 årskort for 2015.
– Dette er rundt 4.000 mer enn det pleier å ligge på, sier Morten Skraastad som leder kommersiell avdeling i parken.
Helårsgjester
Dyreparken gleder seg over rekorden, og en positiv trend med at de som har årskort nå også bruker det mer enn før.
– Det ligger på sju til åtte ganger i løpet av året, sier Skraastad.
Han påpeker at mange godt voksne og pensjonister også bruker parken som turområde:
– Vi får skryt for at gangstiene er godt brøytet og strødd. Det kan ha en del å si. Også kommer jo folk tettere på dyrene når det er få andre besøkende i parken.
– Det er andre opplevelser på andre tider av året enn sommeren. For eksempel løver i snø, påpeker Skraastad.
Til og med på julaften var folk ute på sin daglige tur. Det ble registrert 76 besøkende på julaften.
På en godt besøkt sommerdag er det tusenvis av mennesker i parken.
Dyrene er viktigst
Selv om Dyreparken også satser på aktiviteter som er typisk for fritidsparker, er dyrene fortsatt viktigst.
– Det så vi av tilbakemeldingene på gepardene vi fikk i fjor. Det trekker folk, og folk synes det er spennende med nye dyr. Dyr er grunn nummer en til at folk besøker oss, sier Skraastad.
Han forklarer at det handler om å finne balansen mellom det de skal drive mest med, nemlig dyr, og andre aktiviteter. I 2015 åpnes Hakkebakkeskogen, og det er noe de har store forventninger til.
- Les også:
- Les også:
En annen faktor for å trekke folk er været.
– Det bør helst være det vi kaller godt dyreparkvær. Akkurat litt for kaldt til å være på stranda og bade, men heller ikke regn, forklarer Skraastad.
Slik var mye av sommeren 2012, da det ble satt rekord med 975.000 gjester.