Veksten gjelder ifølge Jernbaneverket også andre stasjoner i fylket. Både Nodeland, Marnardal, Snartemo, Storekvina og Gyland har økende trafikk.
Pendlerforening, næringsliv og kommunene får mye av æren for den store økninga i togbruken.
– Da jeg begynte å pendle med toget til og fra jobb i Kristiansand i 1999, var jeg nesten alene her fra Audnedal, sier leder av Vest-Agder pendlerforening Terje Høyland til Jernbaneverket.no.
I 2005 var det registrert 2 400 reisende på Audnedal stasjon. I 2010 var tallet 17 096.
Alle tog stopper
Grunnen til at flere velger toget i «dalstroka innafor» er trolig at det går raskere enn med bil. Fra Audnedal til Kristiansand tar toget 40 minutter, med bil er kjøretida minst det dobbelte.
Arne Birger Birkeland i Audnedal kommunes næringsforum mener toget kan gi Audnedal vekst og kompetanse, ettersom det også bare tar 40 minutter til Moi og to timer til Stavanger.
– Togtilbudet er jo egentlig veldig bra. Vi har åtte avganger i hver retning på hverdager, sier Birkeland.
- Les også:
- Les også:
- Les også:
Før suste også de fleste togene forbi stasjonen. Nå stopper alle tog på Audnedal, slik de også gjør på Nodeland, Marnardal, Snartemo, Storekvina, Gyland, Sira og Moi.
– Det at alle tog stopper og at tilbudet er kjent og enkelt å bruke er også noe av forklaringa på passasjerveksten, mener Birkeland.
Har oppgradert stasjonen
For bare få år siden var stasjonsbygningen på Audnedal preget av forfall. Bygningen var i dårlig stand og området rundt stasjonen var helt gjengrodd.
– Vi så faktisk ikke stasjonen fra veien lenger, sier ordfører Tønnes Seland.
- Les også:
Nå har Jernbaneverket gjennomført ei kraftig oppussing av stasjonsbygninga. Området rundt er hogd og ryddet, og det er lagt ny asfalt.
– Vi har også innført utleie av sykler fra stasjonen. Tilbudet gjelder for både bygdefolk og tilreisende, sier Seland.