Ferietid betyr reise, og reise betyr kart. I årevis har NAFs veibok vært til uvurderlig hjelp for å finne fram på norske veier. Boka kommer ut hvert tredje år, og den siste kom nå i vinter.
- Les også:
- Les også:
Men i den nyeste utgaven har det sneket seg inn flere feil enn i tidligere versjoner, bekrefter veibokredaktør i NAF, Per Roger Lauritzen.
– Vi byttet kartleverandør i forbindelse med denne utgaven av veiboka og ser nok at det er noen flere feil i den enn i forrige utgave, men ikke avskrekkende mange, sier Lauritzen.
– Komplisert
Et blikk på kartene fra Sørlandet viser flere feil. Vågsbygd i Kristiansand har blitt til Vågsbyrd, Gullknapp i Froland har blitt til Gulknapp, Fiskåtangen i Kristiansand har blitt til Fiskå Tangen.
– Det er alltid flaut med feil i veiboka. Alle meldinger om sånt tar vi med stort alvor. Nå har vi 27 000 navn i veiboka og det er klart at noen feil blir det. Men en feil er en feil for mye, sier Lauritzen.
– Navn og Norge er ganske komplisert materie. Det er en del forskjell på navn som brukes lokalt, navn Statens kartverk bruker og navn andre kilder bruker, så av og til blir det noen krysskoblinger som er vanskelige å ta.
Glad for tips om feil
Lauritzen sier han setter pris på at folk gir beskjed hvis de oppdager feil i veiboka.
– Det er fint at folk melder inn, så vi har mulighet til å få rettet opp.
– Det vi har nå, som vi ikke har hatt tidligere, er at vi har laget en digital versjon. Så nå kan vi rette opp feil i vår digitale versjon, slik at folk kan gå inn på nettet og laste ned oppdatert informasjon, sier Lauritzen.
Mer fokus på opplevelser
Han mener interessen for NAFs veibok fortsatt er stor, selv om stadig flere bruker GPS for å finne fram.
- Les også:
– Etter mottakelsen fra våre 500 000 medlemmer er den fortsatt veldig etterspurt, og det tror jeg den vil bli i flere år framover. Men vi har tatt konsekvensen av at stadig flere bruker GPSen for å finne rutene.
– Veiboka er nå bygd litt om, slik at vi nå har enda mer fokus på å beskrive attraksjonene og stedene langs veien, og ikke er så opptatt av å finne korteste kjørerute mellom A og B.
Nytt nå er også at NAF har utviklet en digital turplanlegger, der man får en kombinasjon av den korteste veien og attraksjoner underveis.
– Men den fysiske boka gir en del dimensjoner som man ikke får på nettet. Har man boka er man heller ikke avhengig av nettkontakt, og selv i dag er ikke nettforbindelse noen selvfølge alle steder, sier Lauritzen.