En fersk rapport som ble lagt fram i dag viser at handelen i sentrum av Kristiansand øker.
Daglig leder i Kvadraturforeningen, Harald Andersen, mener det er bevisst satsing som gjør at flere nå ser ut til å legge handleturen til sentrumsgatene.
– Vi tror det er et resultat av at vi har jobbet bevisst med å skape opplevelser, sammen med shopping, sier Andersen.
- Les også:
- Les også:
– Viktig at folk trives
Andersen mener at satsinger som «julebyen» og «sommerbyen» har bidratt til å gjøre sentrum av Kristiansand mer attraktiv som shopping-arena. Nå vil han videreutvikle slike konsept.
– Det har selvfølgelig veldig mye å si for de enkelte butikkene, gårdeierne og investorene i sentrum. Det er den enes siden av saken. Den andre siden, som jeg synes er vel så positiv, er at folk opplever en by som er trivelig å være i.
– Det skjer noe, det pulserer, vi lager arrangementer og vi har butikker som er bra og som folk ønsker å bruke. Det er dét totalbildet som jeg synes er gledelig i disse tallene, sier Andersen.
- Les også:
Også Sørlandsparken øker
Også Sørlandsparken øker sin omsetning, men betraktelig mindre enn de siste årene, til tross for et stadig økende areal.
Det bekymrer ikke daglig leder i Sørlandsparken Næringsforening, Erik Rostoft.
– Det er naturlig at vi får en korreksjon. I alle nye, etablerte sentre og parker er det naturlig at man har en viss utskiftning av aktører, sier Rostoft.
– Aktører prøver seg, mislykkes, flytter og gjør andre disposisjoner.