NRK Meny
Normal

Tør ikke si i fra til sjåfører som prater i mobilen

Flere tips om farlig kjøring har kommet inn etter artikkelen om en bussjåfør, som kjørte vinglete på E18 mens han pratet i mobiltelefonen.

Sladdet bilde av sjåfør

Tidligere denne uken tok en passasjer bilde av en sjåfør med mobiltelefon.

Foto: Tipserbilde

NRK.no har de siste dagene fått inn flere historier om yrkessjåfører som kjører farlig mens de prater i mobilen uten å bruke håndfrisett.

Tips og bilder har kommet inn etter en artikkel sist torsdag, om en passasjer som tok bilde av en bussjåfør med mobiltelefon. Mange kvier seg for å ta opp uvettig kjøring med sjåførene.

– Jeg følte meg litt utrygg, sa en kvinnen som tok flere bilder av sjåføren.

Han kjørte med bussen full av passasjerer på E18 fra Kristiansand og østover, der fartsgrensen er 100 kilometer i timen.

– Dette er like farlig som fyllekjøring, uttalte Trygg Trafikk.

Flere tør ikke si ifra

Saken har engasjert i sosiale medier, og altså ført til flere tips om liknende forhold med yrkessjåfører i persontrafikk:

♦ For meg som kun bruker offentlig transport er det dessverre altfor ofte jeg opplever uvettig kjøring.

♦ Jeg ser ofte sjåfører prate i mobilen samtidig som de kjører mellom Sandefjord og Tønsberg. Jeg synes det er ubehagelig, men tør ikke si ifra.

♦ Jeg tok drosje fra Kjevik til Kristiansand. Sjåføren var usikker på taksten, slo på taklyset og fant fram takstskjema mens han kjørte. Han vinglet med bilen og leste og leste for å finne prisen jeg skulle betale. Jeg tenkte: – Det er endelig godt det ikke er en mer trafikkert vei vi kjører på.

♦ En bussjåfør snakket i telefonen mens han kjørte med bussen full av skolebarn på gamle E6 ved Moss.

♦ Jeg har flere ganger opplevd at bussjåførene har det travelt med telefon eller andre ting. For eksempel papirlapper eller penger de har mistet på gulvet, som de absolutt må ta opp mens de kjører.

♦ Det har undret meg at det ikke er mer kontroll og orden på yrkessjåførenes kjøring. De har våre liv i sin hule hånd.

♦ I august i fjor tok jeg bussen fra Oslo til Sørlandet. Det ble problemer med den ene døra. Sjåføren var konstant i telefonen. Han skjenet ut i veibanen en rekke ganger.

♦ Det oppleves som pinlig å skulle snakke til sjåføren underveis. For hvordan vil de reagere? Vil han bli sint og kjøre enda farligere?

– Må være forberedt på bilde

Trygg Trafikk synes det er bra at passasjerene tar bilder av sjåfører som kjører farlig, og sørger for å varsle om det. Sjåførenes fagforening har heller ikke noe imot det.

Forbundsleder YTF Svein Furøy

Forbundsleder YTF Svein Furøy ber passasjerer si ifra om farlig kjøring.

Foto: YTF

– Vi har sagt til våre medlemmer at de må være forberedt på det. Alle er klar over muligheten for at passasjerene kan ta bilder med mobilen sin. De må kjøre der etter, sier forbundsleder Svein Furøy i Yrkestrafikkforbundet (YTF).

Han sier forbundet har vært opptatt av å anbefale bruk av håndfri uansett om sjåførene er på jobb eller kjører privat.

– Det burde ikke være nødvendig at passasjerene skal ta bilder. Reglene er godt kjent, sier Furøy.

Han synes det er synd at dette fortsatt skjer, og at de dermed får negativ medieomtale:

– Vi har i flere år jobbet med å få opp respekten for sjåførene. Den har vært på et lavmål ganske lenge. Vi har bedt alle om å oppføre seg og kjøre slik seg hør og bør i trafikken.

Han håper passasjerer tør å si ifra til sjåføren hvis de opplever kjøringen som utrygg.