NRK Meny
Normal

- Kroken på døra

Fjord Cat har trolig gått sin siste tur mellom Kristiansand og Hirtshals.

Fjord Cat

Fjord Cat seiler bare om sommeren. Det ønsker Fjordline å fortsette med, men har fått nei.

Foto: Kari Lea Hennestad / NRK

Fergeselskapet Fjord Line forsvinner etter alt å dømme fra Kristiansand. Hurtigferga Fjord Cat har seilt bare i sommerhalvåret, og rederiet har ønsket å fortsette med det.

LES: FØRSTE TUR TIL KRISTIANSAND

Men tirsdag ettermiddag vedtok havnestyret i Kristiansand å kreve fortsatt seilinger om vinteren for at Fjord Line skal få benytte havna.

Dermed er det høyst usikkert om selskapet fortsetter å seile mellom Sørlandet og Hirtshals.

Må stille like betingelser

Fjord Cats seiling mellom Kristiansand og Hirtshals 21. september kan ha vært hurtigfergas siste tur. Havnestyret har nemlig bestemt at alle som benytter seg av havna må bruke den hele året, og ikke skumme fløten kun på sommerstid.

Fjordline

Havnestyret i Kristiansand krever at Bergensfjord seiler om vinteren, dersom selskapet skal få bli.

Foto: Gunnar Kleiberg

- Man må stille like betingelser for de som opererer, og det kan ikke være sånn at man endrer betingelsene ut fra et ønske om å bare drive sommerdrift. Det er den frie konkurransen under rettferdige og like forhold som har vært avgjørende for havnestyret, sier styreleder Terje Frigstad.

Ser etter annen havn

Havnestyrets vedtak betyr mest sannsynlig kroken på skipsdøra for hurtigferga Fjord Cat og rederiet Fjord Lines drift på Sørlandet. Det sier en skuffet administrerende direktør i Fjordline, Ingvald Fardal.

- Vi gjør én av to ting. Det ene er å satse på en annen havn i nærheten av Kristiansand. Det andre alternativet er at vi selger skipet og legger ned på Sørlandet for godt.

- Urimelig krav

Ingvald Fardal

Ingvald Fardal mener Kristiansand Havn nå legger alt i hendene på Color Line.

Foto: Finny Sirevaag AS

Katamaranen Fjord Cat er ikke bygd for å seile over Skagerrak om vinteren. I fjor vinter brukte Fjord Line skipet MS Bergensfjord til og fra Kristiansand havn. Dette førte til milliontap for rederiet.

- Jeg synes det er urimelig å stille den type krav. Det er markedet og markedsgrunnlaget som bør styre hva slags tilbud man har. Det ville være helt urimelig å kreve at en campingplass skal ha oppe 12 måneder i året, når det bare er marked for å ha åpent fem måneder i året, sier Fardal.

Han mener havnestyret har favorisert konkurrenten Color Line.

- Det er ingen tvil om at her legger havnestyret alt i hendene på vår konkurrent Color Line, som nå vil få monopol i Kristiansand.

- Så du tror dette vil gjøre prisene høyere for kundene?

- Utvilsomt.

- Vil dere ta kontakt med havnestyret nå i etterkant?

- Nei.