Havaristen, en luksusyacht innleid av Magnus Stangeland, kolliderte med en 60 fots seilbåt som lå fortøyd - under bergingsaksjonen.
- LES:
- LES:
Ingen vil ifølge Fædrelandsvennen ta ansvar for skadene som oppsto da yachten ble trukket av grunn søndag kveld.
Seilbåteier Trond Tommelstad er oppgitt.
– Det er et kraftig sammenstøt som skjer mellom båtene - og hadde dette vært en plastbåt så hadde den sannsynligvis sunket på direkten, sier Tommelstad til NRK.
Sikret ikke havaristen
Seilbåteieren er sjokkert over hva han var vitne til da redningsskøyta "Inge Stensland" og en tråler trakk yachten "Laika" av grunn.
– De la opp vaiere - to vaiere fra tråleren og en fra den største redningsskøyta. Da de begynte å trekke ble jeg helt sjokkert - for de trakk uten at havaristen var sikret på noen som helst måte, sier Tommelstad.
- Store skader
Da den 80 fots store stålbåten med en bruttotonnasje på mer enn 100 tonn gikk av grunnen fikk den relativt god fart og braste rett inn i seilbåten.
– "Laika" traff med akterenden som antageligvis er det sterkeste på båten - og traff min båt midt i skutesida som er noe av det svakeste stedet på en båt. Det ble store knusningsskader i ferrosementen, en meget sterkt byggemateriale.
– Ved kraftige sammenstøt som dette er det stor fare for at du får rissninger i hele armeringsstrukturen, sier Tommelstad.
I dag vet ikke båteieren hva han må gjøre for å få seilbåten tilbake i samme stand som før kollisjonen.
Hittil har han ikke hørt noe fra partene som var involvert i aksjonen.
– Jeg er en 100 prosent uskyldig part i dette. Båter fra Redningsselskapet og havaristen lå side om side i timesvis før den ble trukket av - men ingen antydet overfor meg at båten min var i farseonen. Jeg ble aldri bedt om å flytte båten, sier Tommelstad.
Ingen vil ta ansvaret
Magnus Stangeland med blant annet en fortid som president i Redningsselskapet, sier det var en navigasjons-tabbe som førte til at den innleide yachten gikk på grunn.
Stangeland avviser at han hadde ansvar for det som skjedde under selve redningsoperasjonen. Heller ikke Redningsselskapet vil påta seg ansvaret
– Vi hadde ikke ansvar for det som skjedde, sier leder for redningsavdelinga i Redningsselskapet, Hans Skaar.
– I sånne operasjoner som dette er det alltid en risiko involvert og hvis den risikoen skulle ligge på Redningsselskapet så hadde vi ikke kunnet bidra i slike tilfeller som dette, sier Skaar.
Han opplyser at det er normal kotyme innenfor shipping og maritime næring at ansvaret ligger på havaristen og dennes forsikringsselskap.