- Som ventet, sier Rolstad Larsen (arkivfoto)
Foto: Sundsdal, Svein / Svein Sundsdal/NRKDe tre festivalene, Canal Street, Norwegian Grand Prix og Hovefestivalen i Arendal gir store ringvirkninger og har positiv effekt på næringslivet i Arendal-distriktet. Det kommer frem i en rapport som Agderforskning legger frem idag.
13 festivaldager har generert 180 millioner kroner totalt, viser tall fra rapporten.
Høye tall, men de overrasker ikke ordfører i Arendal, Torill Rolstad Larsen.
– Det er det jeg egentlig har visst, men nå er det bevist. Vi har jobbet mye med å få disse festivalene til å være i Arendal fordi vi har sett verdiene av det. Nå har vi fått det skriftlig at de gir oss store verdier, både i form av penger til næringslivet og et bedre omdømme, sier Rolstad Larsen.
Viktig for sponsormarkedet
- Mer enn ventet, sier Svein Elgvin (arkivfoto)
Foto: Rune Gjeruldsen / NRKSvein Elgvin, daglig leder av Norwegian Grand Prix, gleder seg over tallenel.
, og for sponsorene kan det bli en lønnsom investering.- Vi har mange ganger hatt spørsmål om hvor stor effekt festivalen har. Det har vært snakk om to-ganger og tre-ganger budsjettet. Nå vider tallene at for vår del er kanskje effekten er fem ganger det som investeres, sier Elgvin.
Han tror både nåværende og potensielle sponsorer vil legge merke til tallenes tale.