NRK Meny
Normal

Festivaler er god butikk

180 millioner kroner har næringslivet hanket inn i løpet av kun 13 festivaldager.

Hovefestivalen

Publikum på Hove og andre arendalsfestivaler legger igjen store summer.

Foto: Pål Tegnander / NRK

Torill Rolstad Larsen

- Som ventet, sier Rolstad Larsen (arkivfoto)

Foto: Sundsdal, Svein / Svein Sundsdal/NRK

De tre festivalene, Canal Street, Norwegian Grand Prix og Hovefestivalen i Arendal gir store ringvirkninger og har positiv effekt på næringslivet i Arendal-distriktet. Det kommer frem i en rapport som Agderforskning legger frem idag.

13 festivaldager har generert 180 millioner kroner totalt, viser tall fra rapporten.

Høye tall, men de overrasker ikke ordfører i Arendal, Torill Rolstad Larsen.

– Det er det jeg egentlig har visst, men nå er det bevist. Vi har jobbet mye med å få disse festivalene til å være i Arendal fordi vi har sett verdiene av det. Nå har vi fått det skriftlig at de gir oss store verdier, både i form av penger til næringslivet og et bedre omdømme, sier Rolstad Larsen.

Viktig for sponsormarkedet

Svein Elgvin

- Mer enn ventet, sier Svein Elgvin (arkivfoto)

Foto: Rune Gjeruldsen / NRK

Svein Elgvin, daglig leder av Norwegian Grand Prix, gleder seg over tallenel. Tross underskudd blir det båtrace neste år , og for sponsorene kan det bli en lønnsom investering.

- Vi har mange ganger hatt spørsmål om hvor stor effekt festivalen har. Det har vært snakk om to-ganger og tre-ganger budsjettet. Nå vider tallene at for vår del er kanskje effekten er fem ganger det som investeres, sier Elgvin.

Han tror både nåværende og potensielle sponsorer vil legge merke til tallenes tale.