Roar Magne Norheim var en av de første i landet som ble alvorlig syk av svineinfluensa i 2009. I over åtte måneder lå han på sykehus.
– Jeg lå fem måneder i respirator, og fortsatt er lungene mine helt ødelagt. Jeg har cirka 28 prosent lungefunksjon, så hverdagen min er veldig tung, sier han til NRK.no.
Da han kom hjem fra sykehuset startet kampen mot staten for det han mener var sviktende helsehjelp. Men Norheim fikk avslag på kravet hos Norsk Pasientskadeerstatning (NPE).
Vil ha ned saksbehandlingstiden
Nå er Norheim en av initiativtakerne i kampen som kjøres mot Norsk Pasientskadeerstatning. Målet er å få ned saksbehandlingstiden.
– De må se at det er veldig syke folk de har med å gjøre, som har livene sine på vent. Ventetiden i de fleste tilfeller er altfor lang, og mens de syke venter raser verden rundt dem sammen.
Frank Andersen fra Arendal er også en av initiativtakerne. Han mener også at han har blitt sviktet. Etter ti år med avslag og rettsbehandlinger, skal saken hans nå opp til ny behandling.
– Det er en ekstrem belastning. Hele oppveksten til barna min er preget av dette. Jeg har alltid måttet si nei til mange ting fordi jeg ikke har hatt råd eller helse til å hjelpe dem på den måten jeg ønsker, sier Andersen.
Beskylder sakkyndige for å være «kjøpt og betalt»
Andersen og Norheim har nå dannet en gruppe på Facebook. Der har de fått kontakt med over 60 andre menn og kvinner fra hele landet som sliter med det samme.
Nå har de valgt å gå inn i en kamp mot en erstatningsordning de mener ikke fungerer.
– Det er altfor lang saksbehandlingstid. Vi blir ikke hørt, og spesialistene de bruker er kjøpt og betalt, sier Andersen.
– Hva slags grunnlag har du for å si at de er «kjøpt og betalt»?
– De er lønnet av Norsk Pasientskadeerstatning for å gjøre en jobb for dem. Vi ser dette går igjen fra sak til sak, sier han.
– Helt uproblematisk
Rolf Gunnar Jørstad, som er direktør i Norsk Pasientskadeerstatning (NPE), sier NPE ikke har noen egeninteresse i disse sakene.
Han sier de får stilt til rådighet de beløpene de trenger for å betale erstatning til alle som skal ha erstatning.
– Sakene må utredes av sakkyndige, og de må betales for arbeidet. At vi gjør dette ser jeg som helt uproblematisk, sier Jørstad.
Han har sagt ja til et møte med representanter fra gruppa i slutten av februar.
– Vi vet at mange som ikke får erstatning blir skuffet og misfornøyde, og at det kan farge synet på vår saksbehandling, sier han.
– Men det er viktig å understreke at det er viktig for oss å lytte til kritiske innspill. Alle organisasjoner har noe å lære, og da må vi ta kritiske innspill på alvor og lytte til brukerne, avslutter Jørstad.