NRK fortalte onsdag morgen at en rekke pasienter er blitt operert på nytt på grunn av dårlig kirurgisk håndverk.
– I mine materialer har jeg eksempler på lårhalsbrudd som er blitt operert, der pasienten har endt opp med forskjellig lengde på beina, sier pasient- og skadeombud i Aust-Agder Ali Marie Gotteberg.
- Les også: Gransker ortopediske operasjoner ved sykehuset
- Les også: Pasienter har fått varige mén etter operasjoner
Hun sier at slike tilfeller er vanlige komplikasjoner innenfor ortopedien.
– Jeg vet at det har vært flere hofteoperasjoner der det har blitt stor forskjell på bena etterpå.
Overser feil
Pasientombudene forklarer at årsaken til slike skader ofte er på grunn av at leger overser funn av skader.
– Det kan føre til at ting gror feil, og at man må reoperere eller brekke opp ting, sier Gotteberg.
- Les også: Føler seg sviktet av sykehusledelsen
- Les også: Opererte to ganger – ble ikke bra
Ifølge sykehuset selv er også flere tilfellene grunnet dårlig håndverk og manglende kunnskap.
Hun oppfordrer sykehuset til og fremover overvåke sin egen kvalitet.
– Slike tall som nå har kommet frem skal ikke komme som noen overraskelse. De er nødt til å overvåke sin egen kvalitet, sier Gotteberg.
Klinikksjef ved Sørlandet sykehus Geir Bøhler er enig med Gotteberg.
– Jeg mener det samme som Gotteberg, derfor jobber vi kontinuerlig med kvalitetsarbeid her på sykehuset, sier Bøhler.
Minimalt med feil
Avdelingsleder ved ortopedisk avdeling Øystein Berg sier at forskjellig benlengde etter operasjon, svært sjelden forekommer ved sykehuset.
– Vi er på nivå med de beste i landet på dette området. At folk ender opp med forskjellig benlengde kan forekomme, men dette er noe vi er veldig nøye på, sier Berg.
Han understreker at mange er født med forskjellig benlengde. Forskjell på under én centimeter vil vanligvis ikke merkes av pasienten. (Derfor kan enkelte av disse tilfellene gjelde personer som i utgangspunktet har ulik benlengde.
– Ved operasjon av enkelte bruddskader, kan bruddet være slik at kirurgen ikke alltid kan gjenopprette lengden helt nøyaktig. I de tilfellene kan det ikke kalles feilbehandling. Det kan forekomme feil, men dette skjer nesten aldri. Vi er veldig fokusert på et optimalt resultat uansett hvilket ortopedisk inngrep som utføres, sier han.
Ikke overrasket
Siden juni 2012 har pasientombudet fått 262 saker der behandlingen ikke har gått som forventet. Nå har sykehuset varslet gjennomgang av sakene, noe pasientombudene også vil være med på.
På tross av mange tilfeller, er ikke Gotteberg overrasket over tallene.
– Det har alltid vært sånn at de fleste sakene vi får, er fra ortopediske operasjoner. Årsaken til dette er at det er enklere å oppdage ortopediske feil, men også fordi ortopedene har vært flinke til å henvise til oss når behandlingen ikke har blitt som forventet.
Hun legger også til at hun ikke synes 262 saker er mye.
– Jeg skulle gjerne sett flere saker bli registrert, så flere kan få hjelp.