NRK Meny
Normal

Feilnavigering og høy fart førte til grunnstøtingen

Høy fart, feilnavigering og brudd på prosedyrer var årsakene til at redningsskøyta RS Bill grunnstøtte utenfor Mandal i november i fjor. Det viser havarirapporten.

RS Bill på land med kran

RS Bill på land etter grunnstøtingen i november i fjor.

Foto: Odd Rømteland / NRK

Den endelige havarirapporten etter grunnstøtingen ble presentert i ettermiddag.

Beredskapssjef Ronny Pedersen i Redningsselskapet ser på grunnstøtingen som en kombinasjon av flere uheldige omstendigheter.

RS Bill på skjær

Slik så det ut like etter at RS Bill hadde kjørt på grunn.

Foto: RS Ægir

– Dette går både på beredskapsrutiner og menneskelig svikt. Vi har en nullvisjon når det gjelder ulykker med egne mannskaper, men samtidig skal det være lov å gjøre feil, sier Pedersen til NRK.

– Ikke brudd på norsk lov

Ronny Pedersen

Beredskapssjef Ronny Pedersen i Redningsselskapet.

Foto: Nesvold, Jon Olav / NTB scanpix

Havarirapporten er laget av Det Norske Veritas, og påpeker ingen brudd på norsk lov.

– Det er ikke avdekket brudd på norsk lov, men det er avdekket noen avvik fra våre egne interne rutiner i forhold til hvordan vi drifter operasjoner og beredskapen vår, og spesielt mot manualer og prosedyrer for de frivillige redningsskøytene våre, sier han.

– Hva var det som gikk galt da RS Bill grunnstøtte?

– Direkteårsak til denne hendelsen er høy fart, feilnavigering og årsaker relatert til prosedyrer, sier Pedersen.

Det er foreløpig uklart hva som skjedde da redningsskøyta Bill grunnstøtte utenfor Mandal i går kveld. I dag måtte en kranlekter heise opp skøyta som fikk store materielle skader.

Det var 11. november i fjor at RS Bill grunnstøtte i Mandal. Slik så båten ut etter møtet med land.

Tar selvkritikk

Redningsselskapet tar selvkritikk etter grunnstøtingen.

– Ja, Redningsselskapet tar selvkritikk på at rapporten har avdekket manglende operative rutiner eller svakheter i våre planverk i forhold til disse frivillige redningsskøytene og hvordan de opererer, sier Pedersen.

Han sier Redningsselskapet nå vil forsøke å lære av denne hendelsen.

– Vi skal ta læring av denne hendelsen og første steg på den veien er at vi nå har kalt inn til en større personalsamling for disse frivillige og operative mannskapene vi har, for å gjennomgå denne hendelsen, sier Pedersen.

Redningsselskapet skal også gjennomgå sine egne rutiner.

– Vi har startet en prosess for å revidere og fornye de operative prosedyrene og rutinene våre, sier han.

Fortsatt satse på frivillige

RS Bill er en av mange redningsskøyter som er bemannet med frivillige medarbeidere.

Redningsselskapet har ingen planer om å redusere omfanget av frivillige medarbeidere etter ulykken.

– Frivillige medarbeidere er en bærebjelke, ikke bare i Redningsselskapets beredskap, men i den generelle beredskapen i Norge. Redningsselskapet har 25 redningsskøyter langs kysten med fast ansatt mannskap, men vi har 22 mindre redningsskøyter med frivillig mannskaper. Så det er en naturlig bærebjelke for å trygge norskekysten, sier Pedersen.

– Får denne ulykken noe etterspill for mannskapene på RS Bill?

– Nei. Først og fremst er dette et ledelsesansvar som vi i ledelsen tar innover oss. Vi har heller ikke noen tradisjon i Redningsselskapet for å sanksjonere enkeltpersoner, så dette er en sammensatt årsak, sier beredskapssjefen.

RS Bill er nå på et verft i Sverige hvor den blir reparert og satt i stand, og den skal være i operativ drift igjen etter sommeren.

Her skjedde grunnstøtingen:

Laster kart, vennligst vent...