Konsulentfirmaet Civitas har på oppdrag fra Jernbaneverket utarbeidet en rapport som inneholder en liste over stasjoner på Sørlandsbanen som vurderes nedlagt.
Rapporten foreslår blant annet å legge ned stasjonene Marnardal, Breland og Vegårshei, fordi lønnsomheten blir for dårlig.
Bruker sju år gamle tall
Tall som Vest-Agder Pendlerforening har fått fra NSB, viser at Civitas har brukt gamle og gale tall som grunnlag for rapporten. Nå reagerer pendlerne på de åpenbare feilene, og lurer på om rapporten er et bestillingsverk.
– Vi mener rapporten har svekket Jernbaneverkets troverdighet. Vi lurer på om dette er et bestillingsverk fra noen i Jernbaneverket, som har en skult agenda om å legge ned stasjoner på Sørlandsbanen, sier leder i Vest-Agder Pendlerforening, Terje Høyland.
Han reagerer på at et seriøst konsulentfirma har brukt sju år gamle tall til en ny rapport.
– Når det brukes så gamle tall, får de feil konklusjon. Forskjellene i passajerer på de nye og gamle tallene er oppsiktsvekkende og dramatisk for flere stasjoner. For Audnedal er det faktiske passasjertallet over seks ganger større enn det som er lagt til grunn i rapporten, sier Høyland.
– Ubrukelig rapport
Strekningsleder for Sørlandsbanen, Dag Brekkan, støtter pendlerne.
– Rapporten inneholder en rekke feil, ikke bare tall-feil, men også en rekke andre feil. Det er ingen tvil om hva jeg mener om dette: Denne rapporten er ubrukelig for Sørlandsbanens del, sier Brekkan.
Han vil ikke støtte rapportens konklusjon om at stasjonene Marnardal, Breland og Vegårshei skal legges ned.
– Nei, disse stasjonene går ganske godt. Siden 2003 har NSB hatt betydelig vekst på disse stasjonene, sier Brekkan.