NRK Meny
Normal

Får ikke tak i nok mat til fattige

Frelsesarmeen og flere andre organisasjoner sliter med matmangel fordi butikkjedene har sluttet å gi vekk varer som går ut på dato.

Frelsesarmeen og flere andre organisasjoner sliter med matmangel.

Flere butikker har begynt å selge mat som snart går ut på dato for halv pris.

Det gir store konsekvenser for dem som ber om hjelp.

Kaptein Kolbjørn Ørsnes i Frelsesarmeen i Kristiansand åpner døra til fryselageret og viser fram de nesten tomme hyllene.

Brød og pistasjis er stort sett det som er igjen etter at de store butikkjedene har sluttet å gi vekk varer som går ut på dato.

Kolbjørn Ørsnes

Kaptein Kolbjørn Ørsnes i Frelsesarmeen i Kristiansand.

Foto: Liv Eva Welhaven Løchen / NRK
Knud Erik Svendsen

Butikksjef Knud Erik Svendsen ved Kiwi Markens i Kristiansand.

Foto: Liv Eva Welhaven Løchen / NRK
Marit Skjærli

Virksomhetsleder Marit Skjærli hos Kirkens Bymisjon i Kristiansand.

Foto: Liv Eva Welhaven Løchen / NRK

Salen der Frelsesarmeen pleier å dele ut mat til trengende er også tom, selv om det egentlig er dagen for matutdeling.

– Det pleier vanligvis å være fullt her dagen vi har utdeling, men nå er det helt tomt, sier Ørsnes.

Selger til halv pris

Forskjellige organisasjoner har avtaler om datovarer med ulike kjeder. Frelsesarmeen har en avtale med Kiwi, men etter nyttår har korpslederen i Kristiansand fått langt mindre mat.

– Etter at Kiwi begynte å selge det som nesten har gått ut på dato til 50 prosent så har vi fått en markant nedgang i maten vi får hentet. Vi ligger vel på en 20–30 prosent av det vi fikk før nyttår, sier Ørsnes.

Vil kaste mindre

Å tilby kunder halv pris på varer som nærmer seg utløpsdato er nå en bevisst satsing hos Kiwi.

– Kiwi ønsker å kaste mindre mat og vi har fått ønsker fra kundene om de kan få kjøpt varer til redusert pris, sier butikksjef Knud Erik Svendsen ved Kiwi Markens i Kristiansand.

– Vi er inne i en testperiode og Kiwi jobber nå med å se på nye løsninger på hvordan vi både kan gi mer til organisasjonene og samtidig tilby kundene varer til redusert pris.

– Store konsekvenser

Det dekkes på i kafeen hos Kirkens Bymisjon i Kristiansand, et tilbud som i stor grad har vært driftet gjennom matdonasjon. Men også her er det tøffere tider.

– Økonomisk merker vi det, for vi må i mye større grad kjøpe varer som vi før fikk, sier virksomhetsleder Marit Skjærli.

Organisasjonene tror brukerne deres vil rammes.

– Nasjonalt får dette store konsekvenser. Særlig i store byer som Oslo, Trondheim og Bergen hvor det drives veldig gatenært i flere virksomheter hvor man leverer ut mat, sier Skjærli.

– Hos Frelsesarmeen gir dette seg utslag i at vi ikke har mat nok til alle som kommer, eller at de får veldig mye mindre mat, slik at vi skal ha noe til alle, sier kaptein Kolbjørn Ørsnes.