Statens vegvesen har på de verste snøværsdagene kontrollert hundretalls vogntog både på E39 og E18. Vegvesenet har tatt flittig i bruk hjullås for å hindre at for dårlig skodd vogntog får kjøre videre etter at de har blitt stoppet.
Må nedprioritere bøtelegging
Torsdag vedtok en polsk vogntogsjåfør en bot på 15.000 kroner for manglende kjettinger og dårlige dekk.
- LES OGSÅ:
- LES OGSÅ:
Men politistasjonssjef i Mandal Bjart Gabrielsen sier mange vogntogsjåfører slipper unna bøter fordi politiet må prioritere andre ting.
– Når det snør som verst og vogntogene nær sagt står på kryss og tvers, har ikke politiet anledning til å følge opp med bøter. De mannskapene vi har ute vil ofte måtte brukes til å dirigere trafikken og hindre trafikkuhell, sier Gabrielsen til NRK.
– Første prioritet er å få trafikken oppe å gå igjen. Deretter må man få stoppet verstingene. Så langt vi evner forsøker vi å få anmeldt disse, legger han til.
Viktig signaleffekt
Gabrielsen synes det er synd at mange trafikkfarlige sjåfører slipper unna. Han tror bøter kan ha en viktig preventiv effekt.
– Intensjonen med slike bøter er selvsagt ikke å ruinere sjåførene, men for oss er det viktig å sende signaler om at når man ferdes på norske veier på vinterstid, må man ha gode nok dekk og utstyret i orden, sier han.
- LES OGSÅ:
- LES OGSÅ:
– Jeg kunne ønske vi hadde muligheten til å følge opp dette bedre nettopp fordi vi tror bøter har en god effekt. Men når det snør som verst, blir konsekvensen at mange slipper unna.